Pregled bibliografske jedinice broj: 1152836
Janosch kao suvremeni angažirani autor (na primjeru analize i recepcije slikovnice "Tata Lav i njegova sretna djeca")
Janosch kao suvremeni angažirani autor (na primjeru analize i recepcije slikovnice "Tata Lav i njegova sretna djeca") // Detinjstvo-Časopis o književnosti za decu, XLVII (2021), 1/2021; 66-80 doi:821.112.2-93.09 Ec kert H. (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1152836 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Janosch kao suvremeni angažirani autor (na
primjeru analize i recepcije slikovnice "Tata Lav
i njegova sretna djeca")
(Janosch as a contemporary engaged author (on the
example of the analysis and reception of the
picture book "Daddy Leo and his happy children"))
Autori
Zalar, Diana ; Viher, Jasminka
Izvornik
Detinjstvo-Časopis o književnosti za decu (0350-5286) XLVII
(2021), 1/2021;
66-80
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
slikovnica, recepcija, dijete, ludizam, subverzivnost
(picture book, reception, child, playfulness, subversiveness)
Sažetak
Autorice su postavile za cilj ovoga istraživanja analizirati recepciju slikovnice Tata Lav i njegova sretna djeca /Mali odgojni savjetnik Horsta Eckerta (Janoscha) u odabranome uzorku djece drugoga razreda zagrebačke osnovne škole. Pri tome je pozornost usmjerena na autorovo izokretanje uobičajenih obrazaca ponašanja u obitelji i društvu, ludizam Janoscheva umjetničkog izričaja i model roditeljskog odgoja o kojemu slikovnica govori. Statistička analiza dobivenih rezultata i kritička analiza slikovnice potom su dovedene u vezu s analizom recepcije slikovnice nešto starije djece, kao i studenata Učiteljskog fakulteta. Rezultati su pokazali da su slikovnicu Tata Lav i njegova sretna djeca, bez obzira na njenu subverzivnost, ironičnost i grotesku, učenici drugoga razreda osnovne škole izvrsno su prihvatili. Na različite načine vezali su je uz svoja životna iskustva. Kritična su prema njegovom Janoschevom odgoja, smatraju roditeljstvo napornim i zahtjevnim poslom. Kritički vrednuju postupke svojih roditelja i likova u slikovnici. Zbunjujuće im je što likovi ponekad odstupaju od crno-bijele karakterizacije. Ipak, ciljevi tih likova su im jasni, i to im se čini važnijim. Djeca imaju već ugrađene obrasce ponašanja u obitelji i široj zajednici, pa im je priča zanimljiva i zbog svojih ludičkih elemenata. To je potvrda da je Janosch klasik koji može zaokupiti i zabaviti suvremeno dijete. Premda osmogodišnjake zbunjuje kad likovi nisu prikazani crno-bijelo, sposobni su razumjeti postupke umjetnika koji su nekoć bili rezervirani isključivo za književnost namijenjenu odraslima. Tu se prvenstveno misli na igrivo izokretanje svakodnevnice i pedagoških prioriteta ; na proturječne komentare koji su u ironijskome odmaku ; na neprihvatljive izjave pozitivnih likova koji ne moraju biti uvijek u pravu ili bez mana. U recepciji djece koja su godinu dana starija mijenja se percepcija koji su likovi zanimljiviji – od dječjih prema odraslima, a i o drugim segmentima slikovnice promišljaju nadrugačiji način. Studenti su je, pak, razmatrali iz pozicije odrasloga čitatelja koji se trudi pronaći značenja koje Janosch nudi. Ta se značenja odnose na različitost djece i različitost njihovih potreba ; važnost pružanja zadovoljstva i sreće djeci ; važnost poklanjanja slobodnoga vremena djeci, ali na načine koje ona odabiru i u kojima uživaju ; sklonost očeva da budu nekonvencionalni i igriviji negoli majke, pa su zbog toga vrlo važni u roditeljskom poslu kao protuteža ozbiljnosti i svakodnevnoj rutini u kojima majke dominiraju ; konvencionalnost naslova iza kojega se skrivaju iznenađenja za djecu, ali i za odrasle čitatelje ; roditeljsku suradnju i emancipaciju žena. Istraživanje je pokazalo da ovo Janoschevo djelo korespondira na različitim razinama sa djecom i odraslima, ovisno o kojem se segmentu odgoja, obiteljskog života ili autoriteta odraslih prema djeci govori. Uzorci djece koji su uključeni u istraživanje donijeli su vrijedne spoznaje o različitostima recepcije jednoga istog umjetničkog djela ovisno o dobi djece, kao i različitostima recepcije te iste slikovnice među djecom i odraslima i unutar populacije uzorka odraslih osoba (studenata koji će biti učitelji). Janosch kao cjeloviti autor (tekst i ilustracije) u čitateljima potiče promatranje svijeta iz različitih perspektiva i podržava razvoj identiteta. Ova vrijedna saznanja pokazuju istovremeno da Janoschevo djelo povećava motivaciju za čitanje.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti, Književnost