Pregled bibliografske jedinice broj: 1152804
Glagol kao pjesničko i likovno nadahnuće
Glagol kao pjesničko i likovno nadahnuće // Jezik-časopis za kulturu hrvatskoga književnog jezika, 67 (2020), 2-3; 99-108 (domaća recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1152804 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Glagol kao pjesničko i likovno nadahnuće
(Verb as a poetic and artistic inspiration)
Autori
Zalar, Diana ; Dunđer, Paula
Izvornik
Jezik-časopis za kulturu hrvatskoga književnog jezika (0021-6925) 67
(2020), 2-3;
99-108
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
poezija za djecu, zbirka Što sve, izražajnost uporabe glagola
(poetry for children, collection All The Things, expressiveness of verb usage)
Sažetak
U radu se analizira pjesnička zbirka pjesnikinje, slikarice i konceptualne umjetnice Nikoline Manojlović Vračar Što sve? Ilustrirana enciklopedija glagola, koja se izdvaja unutar korpusa hrvatske dječje poezije gledajući jezičnim i književnoumjetničkim vrijednosnim mjerilima, konceptualno, a istodobno i posebnim odnosom između stihova i ilustracija. Riječ je o jezičnoj i konceptualnoj analizi zbirke koja nema paginacije unutar stranica, zbog čega abecedni slijed preuzima orijentacijsku ulogu. Konceptualna je koherentnost naglašena u naslovima pjesama – svi naslovi počinju istom sintagmom upitne intonacije i značenja, da bi istodobno svaki pojedini naslov unutar nje dobio i svoje vlastito značenje. Pjesme imaju svoju izražajnu i metaforičku vrijednost, a istodobno autorica ostaje u okviru onoga što želi prezentirati: važnosti glagola unutar jezičnih izražajnih mogućnosti. U tome smislu zbirka se ostvaruje kao autorski pjesnički habitus, ali i zanimljiv ostvaraj poetiziranja gramatičkog jezičnog bića koje uobičajeno nije u središtu zanimanja pjesnika. Pripada suvremenoj dječjoj poeziji jer oplemenjuje, potiče na promišljanje, gradi osobnost čitatelja, odnosno ustrojena je kao suvremena zbirka pjesama u kojoj nema izravne poruke ni podučavanja. Istodobno, riječ je o zbirci koja na nesvjesnoj razini obogaćuje rječnik, ulijeva u čitatelja ljubav prema jeziku, daje osobit dignitet iznimno zanimljivoj, složenoj i razgranatoj vrsti riječi. Autorice analiziraju na koje načine autorica uz pomoć gramatičkih kategorija i značenjskih dometa glagola prilazi dječjem poimanju svijeta. Isto tako, kako uz pomoć pjesničke riječi, rime i sroka ostvaruje potvrdu da je umijeće uporabe jezika situacijski fenomen koji katkada unosi promjene u sustav. Znanstveni doprinos sadržan je u otkrivanju novog „rukavca“ složenoga korpusa suvremene hrvatske dječje poezije koji je okrenut lingvističkim mogućnostima i razmatranju bogatog značenjskog bazena glagola u hrvatskom standardnom jeziku. Autorice analiziraju originalnost, maštovitost i kombinatoriku Nikoline Manojlović Vračar u igri jezičnim sklopovima, stihovima, stilskim figurama i vrstama riječi. Rad posebice pridaje pažnju ludizmu zagonetavanja i odgonetavanja značenja vrsta riječi unutar stilskih jezičnih figura. Rad nakon toga u fokus razmatranja smješta inovativnu uporabu ilustracija u dječjoj knjizi - umjetničke ilustracije apstraktnim oblicima dočaravaju osobine pojedinih glagola, čime se pojačava njihovo značenje i smisao u pjesmi. Cjelokupni dizajn i likovna oprema knjige postaju jednako značenjski bremeniti, pa zbirka N. Manojlović Vračar inovativnošću i kreativnošću, posebice u pristupu jeziku postaje zamjetna pojava unutar nacionalnoga korpusa.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti, Književnost