Pregled bibliografske jedinice broj: 1151107
„Evanđelje je veoma poučna knjiga” ili o biblijskom tekstu u hrvatskim početnicama
„Evanđelje je veoma poučna knjiga” ili o biblijskom tekstu u hrvatskim početnicama // Bibliana – hrvatski prijevodi Biblije / Barščevski, Taras ; Jelaska, Zrinka ; Babić, Nada (ur.).
Zagreb: Hrvatsko filološko društvo i Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2020. str. 429-444 (predavanje, međunarodna recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 1151107 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
„Evanđelje je veoma poučna knjiga”
ili o biblijskom tekstu
u hrvatskim početnicama
(Biblical Text in Croatian Primers)
Autori
Vignjević, Jelena
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Bibliana – hrvatski prijevodi Biblije
/ Barščevski, Taras ; Jelaska, Zrinka ; Babić, Nada - Zagreb : Hrvatsko filološko društvo i Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2020, 429-444
ISBN
978-953-296-187-4
Skup
1. međunarodni znanstveni skup Hrvatski prijevodi Biblije
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 26.09.2018. - 28.09.2018
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
biblijski tekst, početnica, opismenjavanje, školski književni kanon
(biblical text, literacy, literary canon, primers)
Sažetak
Institucijsko opismenjavanje hrvatskim jezikom traje već tisuću godina. Kako je započelo u okrilju Katoličke crkve, ono je dugo počivalo na biblijskim sadržajima kao tekstnim predlošcima. Potvrdu o tome donose brojne hrvatske početnice, od one najstarije sačuvane (iz 1527.) nadalje. U drugoj polovici 18. stoljeća s prosvjetiteljskim duhom i idejama te u 19. stoljeću s liberalnim idejama, mijenjaju se tekstni predlošci u početnicama. Na mjesto biblijskih sadržaja dolaze sadržaji bliski dječjemu iskustvu u onodobnom svijetu. Ipak, ostaje snažan biljeg kršćanskoga odgoja, pa ostaju i brojni biblijski motivi. Prisutni su u početnicama tijekom sljedećih nepunih dvjesto godina, sve do kraja Drugoga svjetskog rata i opismenjavanja u komunističkom i socijalističkom društvu s početnicama u kojima biblijskim motivima nema traga. Devedesete godine dvadesetog stoljeća donijet će stvaranje novoga nacionalnog i kulturnog identiteta, no u hrvatske početnice biblijski tekst ne će se vratiti. Ovaj rad promišlja taj put prisutnosti Biblije i biblijskih motiva u hrvatskim početnicama u kontekstu društvenih čimbenika koji ga određuju. Oprimjeruje ga izabranima početnicama, od glagoljičnih početnica iz 16. stoljeća do latiničnih iz 20. stoljeća. Pokazuje se kako su početnice bile i jesu zrcala u kojima se ogledaju društva sa svojim vrijednostima, znanjima, odnosima društvene moći, književnim kanonima itd.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija, Filologija, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)