Pregled bibliografske jedinice broj: 1149878
Vizualna kultura kao nova paradigma poučavanja likovne umjetnosti
Vizualna kultura kao nova paradigma poučavanja likovne umjetnosti, 2021., doktorska disertacija, Poslijediplomski interdisciplinarni studij Kulturologija, Osijek
CROSBI ID: 1149878 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Vizualna kultura kao nova paradigma poučavanja
likovne umjetnosti
(Visual Culture as a New Paradigm of Teaching Visual
Art)
Autori
Skender, Lana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Poslijediplomski interdisciplinarni studij Kulturologija
Mjesto
Osijek
Datum
11.10
Godina
2021
Stranica
274
Mentor
Purgar, Krešimir ; Dubovicki, Snježana
Ključne riječi
Delfi metoda, futurološke metode, kurikulum, likovna umjetnost, vizualna kultura
(Delphi method, futures studies, curriculum, arts, visual culture)
Sažetak
Potreba za promjenom paradigme poučavanja Likovne umjetnosti nastaje iz više razloga ; novih društvenih uvjeta u kojima dominira kultura slike ; promjena u umjetničkoj praksi koja se oslanja na postupke i estetiku popularne kulture ; potreba za razvijanjem vizualne pismenosti koja se tumači kao kulturološka i kritička vještina. Kultura komuniciranja slikom potaknula je nastajanje nove paradigme, zvane vizualna kultura, u kojoj se komunikacija, formiranje identiteta i prijenos društvenih obrazaca prenosi slikom. U takvim uvjetima vizualna pismenost se smatra jednom od elementarnih pismenosti, stoga se preporuča propisivanje važnog mjesta u nacionalnom kurikulumu . Iako je vizualna kultura interdisciplinarno područje u svjetskoj kurikulumskoj praksi je obično integrirana u vizualno umjetničko obrazovanje. Takav model razmatrat će se i u ovom doktorskom radu. Istraživanje je usmjereno teorijskim temeljima za promjenu paradigme te utvrđivanju postojećeg stanja s projekcijama budućnosti pomoću futuroloških metoda (metoda Analiza trenda, Delfi metoda, metoda Planiranje unazad). U istraživanju su postavljene četiri hipoteze koje su potvrđene osim u teoriji i mišljenjem eksperata prikupljenog Delfi metodom. Eksperti iz različitih područja su postigli konsenzus oko jedanaest zaključaka. Složili su se da je vizualna kultura važna za emotivni i kognitivni razvoj učenika te da treba biti integrirana u vizualno umjetničko obrazovanje. Istaknuli su potrebu za promjenom interpretativnih pristupa i sadržaja poučavanja. Jedino je naziv predmeta polučio podijeljena mišljenja jer je jedan ekspert iz područja metodike likovne kulture ostao pri mišljenju da se predmet treba preimenovati u Vizualnu kulturu, dok su se drugi složili oko naziva Likovna umjetnost i vizualna kultura kojeg i autorica doktorske disertacije smatra najprihvatljivijim rješenjem u okvirima važećeg obrazovnog sustava.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija, Povijest umjetnosti, Interdisciplinarne humanističke znanosti
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku