Pregled bibliografske jedinice broj: 1148951
Prilozi moralnom odgoju u antičko doba : izbor iz Plutarhovih Moralija
Prilozi moralnom odgoju u antičko doba : izbor iz Plutarhovih Moralija // VI. KONGRES HRVATSKIH POVJESNIČARA KULTURA / Agičić, Damir ; Galović, Tomislav (ur.).
Rijeka: Hrvatski nacionalni odbor za povijesne zannosti ; Društvo za hrvatsku povjesnicu ; Sveučilište u Rijeci: Filozofski fakultet, 2021. str. 161-161 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1148951 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Prilozi moralnom odgoju u antičko doba : izbor iz
Plutarhovih Moralija
(Contributions to Moral Education in Ancient Times: A
Selection from Plutarch's Morals)
Autori
Mazur, Tamara
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
VI. KONGRES HRVATSKIH POVJESNIČARA KULTURA
/ Agičić, Damir ; Galović, Tomislav - Rijeka : Hrvatski nacionalni odbor za povijesne zannosti ; Društvo za hrvatsku povjesnicu ; Sveučilište u Rijeci: Filozofski fakultet, 2021, 161-161
Skup
VI. kongres hrvatskih povjesničara:''Kultura''
Mjesto i datum
Rijeka, Hrvatska, 29.09.2021. - 02.10.2021
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
moralni odgoj, Plutarh, Moralije
(moral education, Plutarch, Morals)
Sažetak
Literarni izvori kao povijesni izvori u mnogočemu omogućuju jasniju predodžbu načina života, poimanja svijeta, odrednice kulture te svaki drugi aspekt života ljudi u prošlosti. Jedan od važnih aspekata života, ključan za stvaranje slike o nekom društvu, također jest i odgojni sustav koji počiva na sustavu vrijednosti i kulture tog nekog društva. Za stvaranje jasnijih predodžbi odgojnih sustava, a isto tako i vrijednosnih sustava, u antičko doba također služe literarni izvori, osobito oni iz područja filozofije. U antičkim se literarnim izvorima tako nalaze iskazi o vrijednostima života (sustavu vrijednosti), sadržajima i metodama odgoja pa je neminovno da su pedagoške ideje grčkih filozofa dovele do svojevrsnog razvoja teorije, ali i prakse, odgoja. Mnogobrojne ideje, iz spomenutih izvora, jesu preuzeli i Rimljani. Tako iz djela, ne samo grčkih, već i rimskih filozofa i povjesničara može se konkretno saznati o sustavu odgoja te sustavu obrazovanja. Upravo jedan od značajnijih predstavnika grčke obrazovanosti jest i Plutarh koji je, inače rodom iz grčke Heroneje, u Rimu poučavao filozofiju te je u Rimu bio izrazito cijenjen. Najpoznatiji je po djelu „Usporedni životopisi“, no njegova zbirka govora, eseja, rasprava (ne samo o etici već i o filozofiji, religiji, politici, književnosti i odgoju) skupljena je pod naslovom „Moralije“ (lat. Moralia / Ethica, grč. Ἠθικά). Upravo djelo „Moralije“ omogućuje, također, uvid u važne odlike odgoja u 1. i 2. stoljeću po Kristu s obzirom na to da je Plutarh navedenim esejima, raspravama i govorima imao namjeru utjecati na moral slušatelja, odnosno čitatelja. Sukladno navedenome, može se govoriti o Plutarhovim nastojanjima, ali i doprinosima moralnom odgoju, u smislu odgojne teorije i prakse, s obzirom na pragmatičnost svih navedenih djela za koje je jasno da je autorov krajnji cilj učiniti ljude kreposnijima, odnosno više razvijenih vrlina. Za potrebe ovoga referata izdvojeni su neki od naslova koji čine djelo „Moralije“, a kojima autorica potkrepljuje tvrdnje o Plutarhovim nastojanjima i doprinosima moralnom odgoju, odnosno u čemu se očituje sustav vrijednosti, sadržaji i metode odgoja u antičko doba.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija, Interdisciplinarne društvene znanosti, Filozofija, Povijest, Interdisciplinarne humanističke znanosti