Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1147914

Izazovi i mogućnosti geometrije u nastavi matematike


Koceić Bilan, Nikola
Izazovi i mogućnosti geometrije u nastavi matematike // Državni skup nastavnika matematika, Sv. Martin na Muri 2018.
Sveti Martin na Muri, Hrvatska, 2018. str. 1-1 (pozvano predavanje, domaća recenzija, sažetak, stručni)


CROSBI ID: 1147914 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Izazovi i mogućnosti geometrije u nastavi matematike
(Challenges and possibilities of geometry in teaching mathematics)

Autori
Koceić Bilan, Nikola

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, stručni

Izvornik
Državni skup nastavnika matematika, Sv. Martin na Muri 2018. / - , 2018, 1-1

Skup
Državni skup nastavnika matematike

Mjesto i datum
Sveti Martin na Muri, Hrvatska, 04.04.2018. - 06.04.2018

Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje

Vrsta recenzije
Domaća recenzija

Ključne riječi
geometrija, čunjosječnice, konstruktivna geometrija
(geometry, conics, contructive geometry)

Sažetak
Geometrija kao fundamentalna matematička grana igra važnu ulogu u nastavi matematike na svim razinama. Geometrijskim temama možemo ostvariti jedan od najvažnijih ciljeva nastave matematike-naučiti kako misao dovesti od pretpostavke do zaključka strogo poštujući prihvaćeno značenje pojmova, zadana pravila i ograničenja, odnosno kako argumentirati i dokazati naslućenu, intuitivno jasnu tvrdnju koristeći strogi logičko-deduktivni sustav pomoću kojega od premisa dolazimo do konkluzije. Ovaj aspekt matematike je možda i nešto najkorisnije što učenicima matematika kao predmet može ponuditi. Nadalje, izvođenje nastave geometrije u jednom ciklusu od nižih razreda osnovne škole do viših srednje škola odražava, u bitno skraćenom razdoblju, nastanak bilo koje matematičke discipline, pa tako i povijesni razvoj geometrije. Zaista, svaka matematička teorija, pa tako i geometrija, je u svojim začecima eksperimentalna i induktivna. Nakon, dovoljno dugog razmatranja (koje je u primjeru geometrije potrajalo nekoliko stotina godina) i dobivanja više partikularnih rezultata svaka disciplina dosegne određenu zrelost i potrebu da sistematizira i formalizira prikupljeno znanje aksiomatiziranjem te teorije. Na takav način, ta teorija više nije prepuštena nadahnuću i intuiciji matematičkih genija, već ulazi u logičku sigurnost aksiomatsko-deduktivnog sustava. Na isti način, učenici u nižim razredima osnovne škole, poput Starih Grka prije Euklida, razvijaju spoznaje o geometrijskim objektima na naivnoj razini, dok svoje zaključke i mala otkrića izvode posve intuitivno. Kasnije, na iste objekte gledaju matematički zrelije, a tvrdnje argumentiraju više formalno, uz korištenje poučaka i različitih svojstava. Ipak, benefiti koje nastava geometrije može donije nisu u potpunosti iskorišteni ni u jednom nacionalnom predmetnom kuurikulumu, pa tako ni u našem. Teško je dati odgovor na pitanje zašto je tomu tako a još teže predložiti neke univerzalne mjere. Ono što je sigurno je da diskontinuitet i raspršenost geometrijskih tema tijekom školovanja ne pridonosi optimalnoj iskoristivosti geometrije. Osim toga, u našem predmetnom kurikuluma, što se geometrije tiče, se može uočiti još nekoliko nedostataka. Jedan od njih je favoriziranje računskih zadataka i nedostatak sintetičkog pristupa geometriji kojim se razvija vještina logičkog izvođenja. Drugi je nedovoljna obrađenost čunjosječnica koje se isključivo proučavaju u kontekstu analitičke geometrije. Posljedica takvog pristupa je nepoznavanje najvažnijih i najljepših svojstava konika, mimo algebarskih, zbog kojih njihovu primjenu nalazimo svugdje u prirodi što otvara dobru prigodu za koreliranje s drugim predmetima. Treći nedostatak koji bih istaknuo je nedovoljna upotreba alata konstruktivne geometrije. Ishodi učenja koje možemo ostvariti konstruktivnim zadatcima nisu samo korištenje geometrijskog pribora, razvijanje crtaćih vještina i urednosti, već primjena geometrijskog znanja i poučaka u analizi konkretnih probleme. Često takav pristup može olakšati rješavanje i nekonstruktivnih, računskih, zadataka u geometriji. Na predavanju ću izložiti jedno zanimljivo poopćenje elementarnog konstruktivnog problema koje će dovesti do posve neočekivanih rezultata. Apolonijev problem konstrukcije kružnice koja dira zadane tri kružnice poopćavamo varirajući broj zadanih kružnica i proširujući skup zadanih objekata s točkom i pravcem. Promatrajući geometrijsko mjesto točaka središta traženih kružnica dolazimo do elipse, hiperbole i parabole, na posve prirodan način. Rješavajući polazni problem dolazimo do zanimljivih tvrdnji i karakterizacija konika koje će u konačnici biti zanimljivije od samog rješenja polaznog problema. Ovaj problem najbolje ilustrira kako pažljivim odabirom konstruktivnog zadatka možemo produbiti geometrijsko znanje i osigurati mnoge ishode učenja u nastavi geometrije.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Matematika



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Prirodoslovno-matematički fakultet, Split

Profili:

Avatar Url Nikola Koceić-Bilan (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Koceić Bilan, Nikola
Izazovi i mogućnosti geometrije u nastavi matematike // Državni skup nastavnika matematika, Sv. Martin na Muri 2018.
Sveti Martin na Muri, Hrvatska, 2018. str. 1-1 (pozvano predavanje, domaća recenzija, sažetak, stručni)
Koceić Bilan, N. (2018) Izazovi i mogućnosti geometrije u nastavi matematike. U: Državni skup nastavnika matematika, Sv. Martin na Muri 2018..
@article{article, author = {Kocei\'{c} Bilan, Nikola}, year = {2018}, pages = {1-1}, keywords = {geometrija, \v{c}unjosje\v{c}nice, konstruktivna geometrija}, title = {Izazovi i mogu\'{c}nosti geometrije u nastavi matematike}, keyword = {geometrija, \v{c}unjosje\v{c}nice, konstruktivna geometrija}, publisherplace = {Sveti Martin na Muri, Hrvatska} }
@article{article, author = {Kocei\'{c} Bilan, Nikola}, year = {2018}, pages = {1-1}, keywords = {geometry, conics, contructive geometry}, title = {Challenges and possibilities of geometry in teaching mathematics}, keyword = {geometry, conics, contructive geometry}, publisherplace = {Sveti Martin na Muri, Hrvatska} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font