Pregled bibliografske jedinice broj: 1147662
Zastupljenost narodnih pjesama u udžbenicima predmeta Glazbena kultura u Republici Hrvatskoj i Republici Srbiji: analiza udžbenika za prva tri razreda osnovne škole
Zastupljenost narodnih pjesama u udžbenicima predmeta Glazbena kultura u Republici Hrvatskoj i Republici Srbiji: analiza udžbenika za prva tri razreda osnovne škole // Folklor u muzičkoj pedagogiji / Petrović, Milena (ur.).
Beograd: Fakultet muzičke umetnosti Beograd, 2021. str. 36-39 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1147662 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Zastupljenost narodnih pjesama u udžbenicima
predmeta Glazbena kultura u Republici Hrvatskoj i
Republici Srbiji: analiza udžbenika za prva tri
razreda osnovne škole
(Representation of folk songs in textbooks of the
subjects Music Culture in the Republic of Croatia
an the Republic of Serbia: Analysis of textbooks
for the first grades of primary school)
Autori
Ristivojević, Ana ; Svalina, Vesna
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Folklor u muzičkoj pedagogiji
/ Petrović, Milena - Beograd : Fakultet muzičke umetnosti Beograd, 2021, 36-39
ISBN
978-86-81340-36-3
Skup
24. pedagoški forum scenskih umetnosti
Mjesto i datum
Beograd, Srbija, 01.10.2021. - 03.10.2021
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
narodna pjesma, nastava glazbene kulture, osnovna škola, udžbenici
(folk song, music teaching, primary school, textbooks)
Sažetak
Na potrebu uvođenja narodnih pjesama u nastavu glazbe kontinuirano se ukazuje još od 18. stoljeća. Iz tog vremena posebno trebamo izdvojiti švicarsko-francuskog filozofa, književnika i muzičara Jean Jacquesa Rousseaua koji je isticao kako se narodne pjesme trebaju uvoditi u glazbenu nastavu zbog svoje jednostavnosti i prirodnosti (Davidson, 1971 ; Rousseau, 1957 ; Svalina, 2018). Interes za narodnu pjesmu nastavio se i u narednim stoljećima, da bi se u 20. stoljeću pojavio značajan broj glazbenih pedagoga koji su bili vrlo aktivni u nastojanju da se narodna pjesma afirmira u osnovnim školama. Tu možemo posebno izdvojiti njemačkog muzičkog pedagoga Fritza Jödea koji je narodne pjesme nastojao povezati s plesom i igrom (Svalina, 2015) te mađarskog muzičkog pedagoga, skladatelja i etnomuzikologa Zoltána Kodályja koji je smatrao da glazbeno obrazovanje treba temeljiti na pjevanju, a osnovno sredstvo glazbene poduke treba biti narodna glazba vlastitoga naroda (Brooke Bagley, 2009 ; Dullea, 2009 ; Houlahan & Tacka, 2015). Rezultati novijih istraživanja kurikuluma glazbene nastave različitih europskih zemalja pokazali su da se u većini kurikuluma navodi kako, osim dječjih i zabavnih, učenici trebaju pjevati i narodne pjesme. To su u prvom redu pjesme iz zemlje u kojoj ti učenici žive, ali trebaju se pjevati i narodne pjesme nacionalnih manjina te pjesme drugih bliskih naroda (Svalina, 2015 ; Šimunović, 2014). Slično su koncipirani i hrvatski i srpski kurikulumi nastave glazbene kulture (Ćalić, 2011 ; Ćalić & Grkić, 2013 ; Sudzilovski, Ćalić & Ivanović, 2012 ; Sam Palmić, 2015 ; Svalina, 2015 ; Svalina & Zelić, 2020). Cilj je ovoga istraživanja utvrditi kakva je zastupljenost narodne pjesme namijenjene pjevanju u nastavi glazbene kulture u prva tri razreda osnovne škole u Hrvatskoj i Srbiji. Istraživanje je provedeno analizom sadržaja udžbenika glazbene kulture za prva tri razreda koji su se koristili u hrvatskim i srpskim osnovnim školama u školskoj godini 2020./21. Odabrani su udžbenici četiriju izdavača, iz svake zemlje po dva izdavača. Izdavači iz Hrvatske su Školska Knjiga i Alfa, a iz Srbije Klet i Novi Logos. Metoda istraživanja koja se koristila u okviru ovog istraživanja je metoda analize sadržaja te komparacija udžbenika. Rezultati provedenog istraživanja pokazali su da je zastupljenost narodnih pjesama u u nastavi glazbene kulture u prva tri razreda osnovne škole dobra. Najveći broj narodnih pjesama namijenjenih za pjevanje nalazi se u udžbeniku za Muzičku kulturu srpskog izdavača Novi Logos. U udžbenicima srpskih izdavača češće se navode dodatni zadaci koji se trebaju realizirati nakon učenja pjesme po sluhu. To je najčešće izvođenje ili osmišljavanje koraka, odnosno izvođenje ili osmišljavanje ritamske pratnje uz pjesmu. Narodne pjesme nacionalnih manjina i pjesme drugih bliskih naroda nisu u većem broju zastupljene niti u jednom udžbeniku.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija, Glazbena umjetnost, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, Osijek
Profili:
Vesna Svalina
(autor)