Pregled bibliografske jedinice broj: 1147250
Obilježja znanstvenoga stila udžbeničkih tekstova za niže razrede osnovne škole
Obilježja znanstvenoga stila udžbeničkih tekstova za niže razrede osnovne škole // II. Međunarodna znanstvena konferencija "Kroatistika unutar slavističkog, europskog i svjetskog konteksta", zbornik sažetaka
Pula, Hrvatska, 2021. str. 5-5 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1147250 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Obilježja znanstvenoga stila udžbeničkih tekstova za niže razrede
osnovne škole
(Characteristics of the scientific style in textbooks for the lower
grades of primary school)
Autori
Cvikić, Lidija ; Dobravac, Gordana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
II. Međunarodna znanstvena konferencija "Kroatistika unutar slavističkog, europskog i svjetskog konteksta", zbornik sažetaka
/ - , 2021, 5-5
Skup
II. Međunarodna znanstvena konferencija "Kroatistika unutar slavističkog, europskog i svjetskog konteksta"
Mjesto i datum
Pula, Hrvatska, 30.09.2021. - 02.10.2021
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
hrvatski jezik, udžbenici, leksik, morfosintaksa, jezik školovanja
(Crotian language, textbooks, vocabulary, morphosyntax, language of schooling)
Sažetak
Temeljna je svrha udžbenika omogućiti stjecanje znanja, odnosno prenijeti znanstvene činjenice na pedagoški primjeren način. S obzirom na to, udžbenički su tekstovi spoj znanstvenoga i pedagoškoga diskursa (Hyland 2000) koji Beacco i sur (2010) nazivaju paraznanstvenim ili protoznanstvenim stilom. Istraživanja udžbeničkoga diskursa različitih jezika bave se obilježjima tekstne vrste (npr. Bhaita 2014, Bondi 1999, Myers 1992), kao i razlikama diskursa pojedinih disciplina (npr. Coffin 2002, Schleppegrel 2018, 2009, 2004), uglavom udžbenika za sekundarno (Schleppegrel 2018, 2009, 2004) ili visokoškolsko obrazovanje (Bhatia 2014, Bondi 1999). Jezikoslovnih je istraživanja udžbenika na hrvatskome jezika relativno malo. Istraživala su se opća jezična i stilska obilježja udžbenika (Mišić 2018, Visinko 2006), odnosno leksik u udžbenicima (Radić, Kuvač- Kraljević i Kovačević 2010, Cvikić 2002), ali nedostaju sustavnija istraživanja svih jezičnih razina. Ona su posebice važna za udžbenike nižih razreda osnovne škole jer njihovi tekstovi, uz obilježja znanstvenosti i pedagoške primjerenosti, moraju biti i jezično primjereni (odabirom vokabulara i gramatičkih struktura). U ovom se radu istražuju obilježja (proto)znanstvenoga stila u udžbenicima nastavnoga predmeta Prirode i društva za 3. i 4. razred osnovne škole. Računalnolingvističkom analizom tekstova udžbenika pomoću alata NOOJ utvrdit će se njihova leksička i morfosintaktička obilježja. Pretpostavlja se da će svi tekstovi pokazivati sljedeća obilježja znanstvenoga stila: nominalnost, impersonalnost i sintaktičku složenost. No, s obzirom na to da nastavni predmet u sebi uključuje sadržaje više disciplina (biologije, sociologije, geografije i povijesti), u odnosu na disciplinu kojoj tekst pripada očekuju se bitne razlike na leksičkoj i morfosintaktičkoj razini. Rezultati istraživanja pružit će detaljniji uvid u obilježja tekstne vrste udžbeničkoga teksta, ali i dati korisne rezultate za unaprjeđenje nastavne teorije i prakse.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Učiteljski fakultet, Zagreb