Pregled bibliografske jedinice broj: 114591
Metafora u hrvatskome jeziku
Metafora u hrvatskome jeziku // Treći hrvatski slavistički kongres
Zadar, Hrvatska, 2002. (predavanje, nije recenziran, neobjavljeni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 114591 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Metafora u hrvatskome jeziku
(Metaphor in Croatian language)
Autori
Vancaš, Mirjana ; Kuvač, Jelena
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, neobjavljeni rad, znanstveni
Skup
Treći hrvatski slavistički kongres
Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 15.10.2002. - 19.10.2002
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
metafora; jezični razvoj
(metaphor; lenguage development)
Sažetak
Problem razumijevanja i uporabe metafora sve je prisutniji ne samo u kognitivnoj lingvistici već i u drugim znanstvenim područjima i disciplinama. Određenje je metafore doživljaj jednoga entiteta putem drugoga, pri čemu se izražava konceptualni svijet i stvaraju nove i veće mogućnosti unutar ekonomiziranoga jezika. Danas metafore sve više nalazimo u svakodnevnome govoru, poetici, mitologiji, književnosti, tehničko-znanstvenome nazivlju. Neke su od njih zbog učestale uporabe toliko uklopljene u svakodnevni jezik da su gotovo izgubile identitet prenesenoga. Druge se pak rijetko čuju, lokalno su obojene i teško značenjski usporedive unutar jednoga jezika (njegovih idioma), a još teže usporedive s metaforama u drugim jezicima. Razumijevanje i uporaba prenesenih značenja osim kulturološke i jezične sadrži i kognitivnu sastavnicu. Stoga je namjera ovoga rada opisati deset metafora hrvatskoga jezika prema dva odabrana obilježja: (1) ishodište i razvoj metaforičnosti vezano uz objekte i radnje kojima se određena značenja daju na jezično osebujan način iskazujući kulturu jednoga naroda ; (2) individualnu lingvističku odnosno semantičku kompetenciju čija je postupnost u razumijevanju i uporabi kognitivno utemeljena. Kako bismo ostvarili ove namjere usporedili smo odabrane metafore u hrvatskome s načinom njihova ostvarivanja u engleskome jeziku. Ispitali smo 40-ero desetgodišnjaka, polaznika trećih razreda redovnih osnovnih škola. Određenje ovih obilježja u urednome jezičnome razvoju omogućava nam prepoznavanje odstupanja u njihovu usvajanju te oblikovanje postupaka za razvijanje komunikacije putem metafora.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija