Pregled bibliografske jedinice broj: 1145691
Djetetov jezični identitet između dijalekta i standarda
Djetetov jezični identitet između dijalekta i standarda // Dijete i jezik danas - dijete i jezični identitet / Bakota, Lidija ; Karlak, Manuela (ur.).
Osijek: Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2021. str. 53-72 (predavanje, domaća recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 1145691 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Djetetov jezični identitet između dijalekta i
standarda
(Child's language identity between the dialect and
the standard)
Autori
Mikić Čolić, Ana ; Gašparević, Ljubica
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Dijete i jezik danas - dijete i jezični identitet
/ Bakota, Lidija ; Karlak, Manuela - Osijek : Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2021, 53-72
ISBN
978-953-6965-78-6
Skup
9. međunarodni znananstveni skup: Dijete i jezik danas - Dijete i jezični identitet = 9th International Scientific Conference: Children and languages today - Children and Linguistic Identity
Mjesto i datum
Osijek, Hrvatska, 12.09.2019. - 14.09.2019
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
djetetov jezični identitet ; dijalekt ; slavonski dijalekt ; standardni jezik ; načelo zavičajnosti
(child’s linguistic identity ; dialect ; Slavonian dialect ; standard language ; principle of domiciliation)
Sažetak
Jezik je važan dio identiteta svake osobe koji se u ranijim godinama života izgrađuje lokalnom (materinskom) govoru, odnosno u dijalektu. Polaskom u školu djeca se susreću sa standardnim jezikom, čiji se utjecaj povećava intenzivnijim sudjelovanjem u javnokomunikacijskom prostoru, ponajprije kroz medije. U djece se pritom počinje oblikovati svijest o standardnom idiomu različitom od njihova materinskog idioma te se pretpostavlja da se povećanjem njegova utjecaja smanjuje udio lokalnih jezičnih elemenata u djetetovu govoru. Kako bi se ta pretpostavka provjerila, u ovome radu analizirat će se govor djece osnovnoškolske dobi iz sela Štitar s naglaskom na elementima iz slavonskoga dijalekta. U tu svrhu, snimljen je govor dviju dobnih skupina − djece nižih i viših razreda osnovne škole. Djeca su podijeljena u dvije dobne skupine da bi se provjerilo mijenja li se jezični identitet tijekom godina pod utjecajem škole. Osim govora djece, analizirat će se i osnovnoškolski udžbenici hrvatskoga jezika da bi se utvrdilo poštuje li se načelo zavičajnosti te ima li ono utjecaja na čuvanje lokalnih jezičnih elemenata u govoru djece. Cilj je rada odgovoriti na ova istraživačka pitanja: 1. je li udio dijalektnih jezičnih elemenata obrnuto proporcionalan udjelu standardnojezičnih elemenata u govoru djece ; 2. oblikuju li djeca osnovnoškolske dobi svoj jezični identitet na temelju lokalnoga idioma ; 3. poštuje li se načelo zavičajnosti u jezičnom obrazovanju te ima li ono utjecaja na čuvanje lokalnih jezičnih elemenata u djece.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija