Pregled bibliografske jedinice broj: 1144845
Kućno okružje za razvoj pismenosti i pripovijedanje hrvatsko-talijanske dvojezične djece
Kućno okružje za razvoj pismenosti i pripovijedanje hrvatsko-talijanske dvojezične djece // DIJETE I JEZIK DANAS Čitanje u suvremenom okruženju / Berbić Kolar, Emina ; Marinić, Ivana (ur.).
Osijek: Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2021. str. 20-20 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1144845 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Kućno okružje za razvoj pismenosti i pripovijedanje
hrvatsko-talijanske dvojezične djece
(Home literacy environment and narrative skills in
bilingual speakers of Croatian and Italian)
Autori
Dobravac, Gordana ; Zuliani Blaškovic, Đeni
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
DIJETE I JEZIK DANAS Čitanje u suvremenom okruženju
/ Berbić Kolar, Emina ; Marinić, Ivana - Osijek : Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2021, 20-20
Skup
10. međunarodni znanstveni skup: Dijete i jezik danas - Čitanje u suvremenom okruženju =10th International Scientific Conference: Children and Language Today - Reading in contemporary context
Mjesto i datum
Osijek, Hrvatska, 16.09.2021. - 18.09.2021
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
razvoj pismenosti, dvojezičnost, pripovijedanje, predškolska djeca
(home literacy development, bilingualism, narrative skills, preschoolers)
Sažetak
Djeca započinju svoj obrazovni put s različitim razinama pripremljenosti za zahtjeve formalnoga obrazovnoga okružja. Upravo će te razlike kasnije obilježiti njihov kognitivni razvoj, razvoj jezika, pismenosti i školski uspjeh (Rodriguez et al., 2009). Ta se pripremljenost stvara u kućnome okružju, poglavito aktivnostima koje se smatraju ključnima za razvoj pismenosti, poput učestalosti čitanja ili pričanja priča djeci, učestalost razgovora o sadržaju priče, kao i djetetova izloženost različitom broju knjiga u kućanstvu. Svi su ti čimbenici združeni u pojmu kućno okružje za razvoj pismenosti (KORP) (engl. Home literacy environment) koji se zbog njegove bitne uloge u djetetovu jezičnom i kognitivnom razvoju sve više istražuje (Bitetti & Hammer, 2016). Važnost njegova istraživanja pokazuje i rast broja članaka koji se bave vezom KORP-a i djece s različitim poteškoćama (2010. godine 6 članaka – 2020. godine 53 članka, izvor: National Library of Medicine). S obzirom na globalnu težnju rastućega broja dvojezičnih obitelji, zanimljivo je istražiti specifičnosti KORP-a u dvojezičnome okružju te odnos KORP-a i jezičnoga razvoja dvojezične djece (Gonzalez-Barrero et al. 2021). Cilj je ovoga rada dvostruk. Prvi je cilj opisati obilježja KORP-a talijansko-hrvatskih dvojezičnih obitelji, a drugi istražiti odnos KORP-a i vještine pripovijedanja dvojezične djece. U istraživanju je sudjelovalo 20 dvojezične predškolske djece (N=10 iz Tara, Istarska županija, N=10 iz Rijeke), s potvrđenim dominantnim znanjem hrvatskoga jezika. Vještina pripovijedanja ispitanika procijenjena je za oba jezika na razini makrostrukture (kvantificiranim mjerama struktura priče, strukturalna složenost i unutarnja stanja) i mikrostrukture (ukupan broj pojavnica i ukupan broj funkcionalnih riječi). Podatci su prikupljeni pripovjednim elicitirajućem materijalom MAIN (Gagarina et al., 2012) prilagođenim za hrvatski (Hržica i Kuvač Kraljević, 2019) i talijanski jezik (Levorato i Roch, 2019), dok su podatci o KORP-u prikupljeni upitnikom. Statističkom analizom dobivena je značajna razlika na makrostrukturi pripovijedanja dominantnoga jezika (mjera strukturalna složenost) s obzirom na dob kada su djeca počela provoditi pojedinu aktivnost.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)
POVEZANOST RADA
Projekti:
UIP-2017-05-6603 - Višerazinski pristup govornom diskursu u jezičnom razvoju (MultiDis) (Hržica, Gordana, HRZZ - 2017-05) ( CroRIS)