Pregled bibliografske jedinice broj: 1144441
Razvojne promjene u rječničkom sastavu: analiza Hrvatskoga korpusa dječjega jezika
Razvojne promjene u rječničkom sastavu: analiza Hrvatskoga korpusa dječjega jezika // Dijete i jezik danas: Čitanje u suvremenom okruženju / Berbić Kolar, Emina ; Marinić, Ivana (ur.).
Osijek: Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2021. str. 45-45 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1144441 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Razvojne promjene u rječničkom sastavu: analiza Hrvatskoga korpusa dječjega jezika
(Developmental changes in the vocabulary composition: the analysis of Croatian corpus of child language)
Autori
Popčević, Klara ; Košutar, Sara ; Hržica, Gordana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Dijete i jezik danas: Čitanje u suvremenom okruženju
/ Berbić Kolar, Emina ; Marinić, Ivana - Osijek : Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2021, 45-45
Skup
10. međunarodni znanstveni skup: Dijete i jezik danas - Čitanje u suvremenom okruženju =10th International Scientific Conference: Children and Language Today - Reading in contemporary context
Mjesto i datum
Osijek, Hrvatska, 16.09.2021. - 18.09.2021
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
rječnički sastav ; razvojne promjene ; spontana govorena proizvodnja ; hrvatski jezik
(vocabulary composition ; developmental changes ; spontaneous speech production ; Croatian language)
Sažetak
Rječnički razvoj dinamičan je proces koji obilježavaju promjene u veličini rječnika (koliko riječi) i rječničkome sastavu (koje riječi). Ta sprega promjena ogleda se u trima razvojnim fazama (Bates i sur., 1994): na početku se bilježi porast u zastupljenosti općih imenica, zatim slijedi spori ujednačen porast glagola i pridjeva te kasnije raste zastupljenost funkcionalnih riječi. Dosadašnja se istraživanja temelje na podatcima prikupljenima ljestvicama koje popunjavaju roditelji. Međutim, roditelji često slabije izvještavaju o nekim dječjim riječima, primjerice glagolima (Tardif i sur., 1999). Cilj je ovoga istraživanja utvrditi razvojne promjene u rječničkome sastavu djece koja usvajaju hrvatski jezik analizirajući njihovu spontanu govorenu proizvodnju. Za istraživanje je rabljen longitudinalni Hrvatski korpus dječjega jezika (Kovačević, 2002) koji sadržava govorene transkripte troje djece snimane od progovaranja do treće godine života. U svrhu izrade Čestotnoga rječnika hrvatskoga dječjeg jezika: natuknice (Kuvač Kraljević, Hržica i Štefanec, 2021) i Čestotnoga rječnika hrvatskoga dječjeg jezika: morfološki i razvojni oblici (Hržica, Kuvač Kraljević i Štefanec, 2021) transkripti su lematizirani i morfološki označeni. Za svaki je mjesec izračunat udio pojedine vrste riječi te je kvalitativno prikazano kako se ti udjeli mijenjaju s dobi. Rezultati pokazuju da se razvojne putanje različitih vrsta riječi koje djeca rabe razlikuju od onih dobivenih roditeljskim ljestvicama. Od najranije dobi udjeli imenica i glagola gotovo ujednačeno rastu (imenice: Antonija – M=0, 38, min=0, 33, max=0, 43, SD=0, 03 ; Marina – M=0, 51, min=0, 47, max=0, 56, SD=0, 03 ; glagoli: Antonija – M=0, 26, min=0, 20, max=0, 28, SD=0, 03 ; Marina – M=0, 27, min=0, 25, max=0, 32, SD=0, 02), a slično se zamjećuje i u udjelu funkcionalnih riječi (Antonija – M=0, 31, min=0, 22, max=0, 48, SD=0, 08 ; Marina – M=0, 18, min=0, 11, max=0, 22, SD=0, 04). Dobiveni rezultati upućuju na to da u usvajanju rječnika u hrvatskome jeziku razvojni obrasci ne slijede nužno one dobivene u drugim jezicima, ali treba uzeti u obzir i to da do tih razlika može dovesti drukčija metodologija.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Logopedija, Filologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
UIP-2017-05-6603 - Višerazinski pristup govornom diskursu u jezičnom razvoju (MultiDis) (Hržica, Gordana, HRZZ - 2017-05) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb