Pregled bibliografske jedinice broj: 1140822
Stavovi potrošača generacije X i Y spram modernih oblika plaćanja u maloprodaji
Stavovi potrošača generacije X i Y spram modernih oblika plaćanja u maloprodaji // Financije u svijetu punom izazova / Družić, Gordan ; Šimurina, Nika (ur.).
Zagreb: Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (HAZU) ; Ekonomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2021. str. 451-471 (predavanje, domaća recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 1140822 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Stavovi potrošača generacije X i Y spram modernih
oblika plaćanja u maloprodaji
(Attitudes of consumers in X and Y generation
towards modern payment systems in retail)
Autori
Knežević, Blaženka ; Vlašić, Ante
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Financije u svijetu punom izazova
/ Družić, Gordan ; Šimurina, Nika - Zagreb : Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (HAZU) ; Ekonomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2021, 451-471
ISBN
978-953-347-410-6
Skup
XIX. Interkatedarski skup Katedri za financije: Financije u svijetu punom izazova
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 23.10.2020
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
maloprodaja, trgovina na malo, generacija X, generacija Y, oblici plaćanja
(retail, retail industry, generation X, generation Y, payment systems)
Sažetak
Rapidna primjena novih oblika plaćanja na prodajnim mjestima i u internetskim prodavaonicama na snazi je od druge polovine 1990-ih godina otkada se oni, u razvijenim gospodarstvima, intenzivno tehnološki usavršavaju i implementiraju u maloprodaji različitih proizvoda i usluga s ciljem ukidanja ili smanjenja plaćanja gotovinom na prodajnim mjestima. Pojava pandemije COVID-19 dodatno doprinosi promjeni stavova potrošača prema uporabi gotovine za plaćanje na prodajnim mjestima te potrošači još većim intenzitetom usvajaju neke od modernih oblika plaćanja u prodavaonicama. Generacije potrošača se po mnogim obilježjima značajno razlikuju po stavovima, a posljedično i po ponašanju na mjestu prodaje te prije, za vrijeme i nakon kupnje. S obzirom na to da se u literaturi iz maloprodaje i marketinga učestalo opisuju generacijske razlike među potrošačima u različitim fazama i različitim aktivnostima prilikom kupnje, može se očekivati generacijski jaz u stavovima, usvajanju i korištenju modernih oblika plaćanja. Zato je cilj ovoga rada analizirati stavove dviju generacija potrošača (X i Y) prema novijim oblicima plaćanja u fizičkim i virtualnim prodavaonicama. U radu se najprije obrazlaže pet modernih oblika plaćanja koji su predmet analize: beskontaktno plaćanje, Apple Pay, Google Pay, PayPal i plaćanje virtualnim kriptovalutama. Zatim se, temeljem sekundarnih izvora, ukazuje na opće različitosti u ponašanju potrošača generacije X i Y. Temeljem utvrđenih razlika, generiraju se istraživačka pitanja te se objašnjava metodologija primarnog istraživanja, obrazlažu se rezultati i donose zaključci kojima se potvrđuje i elaborira utvrđeno postojanje razlika između ovih generacija potrošača. Provedenim primarnim istraživanjem odgovoreno je na tri temeljna istraživačka pitanja: (RQ1) Razlikuju li se potrošači generacije X i Y po stupnju upoznatosti i osjećaju sigurnosti pri korištenju modernim oblicima plaćanja?, (RQ2) Percipiraju li oni različito prednosti mobilnih oblika plaćanja? te (RQ3) Postoji li razlika između potrošača generacije X i Y prema stavovima o budućnosti mobilnih oblika plaćanja? Rezultati istraživanja potvrđuju kako postoje razlike, tj. generacijski jaz između generacije X i Y vezano za sva tri postavljena istraživačka pitanja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Ekonomija