Pregled bibliografske jedinice broj: 1139948
Zastupljenost i funkcije konektora i u dječjem pripovjednom diskursu
Zastupljenost i funkcije konektora i u dječjem pripovjednom diskursu // Suvremena lingvistika, 91 (2021), 49-69 doi:10.22210/suvlin.2021.091.03 (domaća recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1139948 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Zastupljenost i funkcije konektora i u dječjem
pripovjednom diskursu
(Frequency of form and functions of the
connective and in the narratives of
preschool and early school–age children)
Autori
Košutar, Sara ; Hržica, Gordana
Izvornik
Suvremena lingvistika (0586-0296) 91
(2021);
49-69
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
dječji pripovjedni diskurs ; jezično usvajanje ; konektor i ; značenjski odnosi ; hrvatski jezik
(children’s discourse ; language acquisition ; connective and ; semantic relations ; Croatian)
Sažetak
Najranije i najčešće vezno sredstvo potvrđeno u razvoju pripovjednoga diskursa, kao i razvoja složene sintakse uopće, jest konektor i. Dosadašnja su istraživanja provedena u okviru formalno–funkcionalnoga pristupa pokazala da djeca konektor i upotrebljavaju u funkciji izražavanja različitih značenjskih odnosa, čime se postupno otvara prostor usvajanju novih oblika i značenja. U početku razvoja pripovjedne sposobnosti konektor i ostvaruje se i u funkciji opisnoga sredstva, ali ta se uporaba s porastom dobi napušta. Cilj ovoga istraživanja bio je ispitati razlike u zastupljenosti oblika i funkcija konektora i u pripovjednome diskursu djece različite kronološke dobi. Iz Hrvatskoga pripovjednog korpusa Žabo, gdje si? izdvojeno je 120 jezičnih uzoraka djece od 4, 6, 8 i 10 godina (30 po skupini). Iz jezičnih uzoraka izdvojeni su konektori te su podijeljeni s obzirom na funkcije izražavanja značenjskih odnosa (susljedni, istovremeni, uzročni, suprotni) i opisivanja. Pronađene su razlike u proporcijama konektora i u odnosu na ukupan broj komunikacijskih jedinica. Utvrđeno je da se broj konektora i smanjuje s porastom kronološke dobi na način da oblikuje obrnutu U–krivulju. Razlike su pronađene i u proporcijama značenjskih odnosa te funkciji i kao opisnoga sredstva. Proporcije konektora i u susljednome i uzročnome značenju mijenjaju se s dobi tako da ocrtavaju obrnutu U–krivulju, dok i u istovremenome značenju prvo stagnira, a nakon osme godine raste. I u funkciji opisivanja upotrebljavaju isključivo djeca predškolske dobi. Rezultati ovoga istraživanja sukladni su drugim istraživanjima koja pokazuju kako rana jezična sredstva za uspostavljanje odnosa u diskursu usložnjavanjem značenja omogućuju usvajanje novih oblika i funkcija.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Logopedija, Filologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
UIP-2017-05-6603 - Višerazinski pristup govornom diskursu u jezičnom razvoju (MultiDis) (Hržica, Gordana, HRZZ - 2017-05) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Emerging Sources Citation Index (ESCI)
- Scopus