Pregled bibliografske jedinice broj: 1139331
Duhovne odlike glazbenog materijala: od arhitektonike do ukidanja vremena (razmišljanja o sintagmi duhovna glazba)
Duhovne odlike glazbenog materijala: od arhitektonike do ukidanja vremena (razmišljanja o sintagmi duhovna glazba) // Zbornik VII. međunarodnog simpozija Pasionske baštine / Čikeš, Jozo (ur.).
Zagreb: Pasionska baština, 2012. str. 141-155 (predavanje, domaća recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 1139331 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Duhovne odlike glazbenog materijala: od
arhitektonike do ukidanja vremena (razmišljanja o
sintagmi duhovna glazba)
(The spiritual qualities of musical material: from
the architectonics to the end of time
(Reflections on the "spiritual music"))
Autori
Radica, Davorka
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Zbornik VII. međunarodnog simpozija Pasionske baštine
/ Čikeš, Jozo - Zagreb : Pasionska baština, 2012, 141-155
Skup
VII. Međunarodni znanstveni simpozij „Muka kao nepresušno nadahnuće kulture“ u organizaciji udruge Pasionska baština
Mjesto i datum
Vitez, Bosna i Hercegovina, 04.06.2010. - 06.06.2010
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
glazba, duhovnost, glazbeni prostor, glazbeno vrijeme, popularna duhovna glazba
(music, spirituality, musical space, musical time, popular spiritual music)
Sažetak
U tekstu se pojam duhovnog u glazbi analizira kroz prizmu dvaju duhovno-glazbenih koncepata: prostornog i vremenskog. Prostorni se odnosi na težnju za glazbenim jedinstvom tonalitetne glazbe i arhitektonski simetrične oblike koji iz nje proizlaze, što se može pokazati na skladbama J.S.Bacha. Vremenski je koncept dominantan u konceptu promišljanja glazbenog vremena O. Messiaena, koji teži ''ukidanju vremena'', pretakanju vremenskog u vječno. O nepostojanju glazbeno duhovnog u tzv. ''popularnoj duhovnoj glazbi'' najbolje svjedoče same glazbene komponente koje međusobno komuniciraju tek na površinskim slojevima tonaliteta, precrtavajući poznate ''lako-notne'' obrasce labavih glazbenih cjelina. Zbog razumljive nemogućnosti da obuhvati jedini stvarni glazbeno-duhovni koncept koji proizlazi iz jednog središta jedinstva glazbenih komponenti, samozvani se skladatelji ''duhovne glazbe'' nalaze na skliskom terenu primjerenosti odnosno neprimjerenosti izražavanja religioznih osjećaja, dok se stvarna glazbena duhovnost na neki način žrtvuje zbog stalne potrebe za prividno novim.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti, Glazbena umjetnost