Pregled bibliografske jedinice broj: 1138430
Glazba i metafizika: neoplatonističke ideje o glazbi u djelu Dialogo della bellezza Nikole Vitova Gučetića (1549.-1610.)
Glazba i metafizika: neoplatonističke ideje o glazbi u djelu Dialogo della bellezza Nikole Vitova Gučetića (1549.-1610.) // Međunarodni interdisciplinarni simpozij „21. Dani Frane Petrića: Od Petrića do Boškovića: hrvatski filozofi u europskom kontekstu", 26.-29. rujna 2012. / Zagorac, Ivana ; Martinović, Ivica (ur.).
Zagreb: Hrvatsko filozofsko društvo, 2012. str. 156-158 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1138430 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Glazba i metafizika: neoplatonističke ideje o
glazbi u djelu Dialogo della bellezza Nikole
Vitova Gučetića (1549.-1610.)
(Music and Metaphysics: Neo-Platonic Ideas on
Music in Dialogo della bellezza by Nikola Vitov
Gučetić (1549.-1610.))
Autori
Jurić, Monika
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Međunarodni interdisciplinarni simpozij „21. Dani Frane Petrića: Od Petrića do Boškovića: hrvatski filozofi u europskom kontekstu", 26.-29. rujna 2012.
/ Zagorac, Ivana ; Martinović, Ivica - Zagreb : Hrvatsko filozofsko društvo, 2012, 156-158
Skup
21. Dani Frane Petrića: Od Petrića do Boškovića: hrvatski filozofi u europskom kontekstu
Mjesto i datum
Cres, Hrvatska, 26.09.2012. - 29.09.2012
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
Nikola Vitov Gučetić ; Platon ; Aristotel ; glazba ; paideia ; harmonija brojeva ; ‘žensko pitanje’
(Nicolo Vito di Gozze ; Plato ; Aristotle ; music ; paideia ; harmony of numbers ; ‘female issue)
Sažetak
Jedan od najistaknutijih filozofa kasnorenesansnog Dubrovnika – Nikola Vitov Gučetić (Niccolò Vito di Gozze) – glazbom se bavio u trima svojim djelima: Dialogo della bellezza (1581), Governo della famiglia (1589) i Dello stato delle republiche (1591). Svoja stajališta o glazbi Gučetić je utemeljio na postavkama Platona i Aristotela, što je vidljivo iz njegova pristupa problematici glazbe, jer o njoj raspravlja s aspekta paideie, odnosno njezine odgojnoobrazovne uloge. Platonov utjecaj osobito je vidljiv upravo u Gučetićevu djelu Dialogo della bellezza, u čijem podnaslovu on izrijekom i tvrdi kako je dijalog pisan »u Platonovu duhu«. Ovdje se Gučetić glazbom bavi s pozicija svoje mladenačke neoplatoničke metafizike, u kojoj glazba predstavlja jedan od načina na koji se duša uzdiže do ljepote. On spaja Aristotelovo poimanje glazbe kao užitka s Platonovim uzdizanjem glazbe iznad drugih znanosti te je upravo u ovom djelu najočitije koliko je Gučetić cijenio glazbu: »Čak je bolje reći da je prava ljepota ona što, privodeći nas tim trima umijećima, to jest um filozofijom, oko ljubavlju, uho glazbom, uzdiže doista našu dušu k svojem uživanju ; jer nijednim drugim osjetilom do sluhom naša se duša ne može zanijeti glazbom ; i samo uho ni u čemu ne uživa koliko u harmoniji glazbe. Kao što buka, što u sebi nosi strah, nagoni plašljivce u bijeg, tako sklad zvukova nagoni naše duše na užitak ljepote. Zbog toga valja vjerovati da je umijeće glazbe sišlo iz zbora blaženih anđela, jer se uz njezin zvuk naša duša zanosi ne toliko svjetovnom koliko božanskom ljepotom ; odatle Platon vjeruje da našu dušu čini stanovita harmonija brojeva ; pa zato dobro reče u dijalogu zvanom Sofist, da naš život zahtijeva stanovito suglasje brojeva i da učenje glazbe valja pretpostaviti svim ostalim učenjima.« [Gučetić, Dijalog o ljubavi (Zagreb: PEN Centre, 1995), pp. 83, 85] Osim toga, s glazbenim se odgojem, odnosno s Platonovim poimanjem paideie, ovdje može povezati i onaj problem koji se danas naziva ‘ženskim pitanjem’, jer se Gučetić zalaže za to da i ženama bude dopušteno učiti glazbu.
Izvorni jezik
Hrvatski, engleski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti