Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1137017

,,[Za]ista tema, ali više za psihijatra nego za dramatičara” ili kako emocijsko-patološki incest (s Drugim, koji je Treći, koji je Prvi) proizvodi ženu-lutku u drami Bez trećega (1931.) Milana Begovića


Alfirević, Jelena
,,[Za]ista tema, ali više za psihijatra nego za dramatičara” ili kako emocijsko-patološki incest (s Drugim, koji je Treći, koji je Prvi) proizvodi ženu-lutku u drami Bez trećega (1931.) Milana Begovića // XV. Međunarodni kroatistički znanstveni skup (Mađarska, Pečuh, 16. srpnja 2021.)
Pečuh, Mađarska, 2021. (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)


CROSBI ID: 1137017 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
,,[Za]ista tema, ali više za psihijatra nego za dramatičara” ili kako emocijsko-patološki incest (s Drugim, koji je Treći, koji je Prvi) proizvodi ženu-lutku u drami Bez trećega (1931.) Milana Begovića
("[For] the same topic, but more for a psychiatrist than for a playwright" or how emotionally-pathological incest (with the Other, who is the Third, who is the First) creates a puppet woman in Milan Begović's literary drama Bez trećega (1931))

Autori
Alfirević, Jelena

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
XV. Međunarodni kroatistički znanstveni skup (Mađarska, Pečuh, 16. srpnja 2021.) / - , 2021

Skup
XV. Međunarodni kroatistički znanstveni skup (Mađarska, Pečuh, 16. srpnja 2021.)

Mjesto i datum
Pečuh, Mađarska, 15.07.2021. - 16.07.2021

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija

Ključne riječi
afektivni/emocionalni obrat ; Bez trećega (1931.) ; emocionologija ; Milan Begović ; žena-lutka
(affective / emotional reversal ; Without the Third (1931) ; emotional science ; Milan Begović ; a woman-doll)

Sažetak
Otvarajući područje književne kritike suvremenim književno-teorijskim strujama u radu ćemo krenuti od afektivnog/emocionalnog obrata te emocionološki pristup temeljiti na komunikacijsko-emocijskoj kategoriji odnosa supružnika - Marka i Gige Barić u psihološkoj drami Bez trećega (1931.) M. Begovića. Povodom praizvedbe Bez trećega, još je Durman 1931. u Književniku, konstatirao: , , [za]ista tema, ali više za psihijatra nego za dramatičara!”. Stoga je istraživački interes usmjeren manifestaciji emocija kao patološkog incesta, u odnosu muškarca prema ženi, čiji je lajtmotiv ljubomora. Markova ljubomora utemeljena je na jezičnom Drugom, iza čega postoji nešto treće koje, prema Lacanu (1993.), utjelovljuje kliničku sliku paranoika. Štoviše, Markovu ljubomoru promatramo kao cikličku, i zato incestuoznu: ljubomoran je na Drugog – koji je Treći – a koji je pak Prvi. Incest s Prvim, tj. sa samim sobom (ljubomorom na samoga sebe), izrazit ćemo (emocijskom) formulom: A = A. Promatrajući Bez trećega na temeljima psihologizma književne i kazališne kritike, opravdano je tumačiti dramski lik Marka Barića kao , , patološki egzemplar” (Senker, 1987.), a ekspertizom Markove ljubomore kao psihopataloškog fenomena, ova književno- filološka emocionološka problematika podrazumijevat će i interdisciplinarni pristup. Incestuoznom ljubomorom (A = A) na vlastitu (ne)svjesnost nemoći da zadovolji ženu, ne u seksualnom, već u – emocionalnom smislu – Marko postaje tzv. , , egoparanoik”, zbog čega ženu promatra kao objekt (ženu-lutku). Dihotomijsko poimanje ljubavi modernog pustolova Odiseja (Marka) i vjerne Penelope (Gige), reprezentirat će se kroz dvije oprečne emocije: egoizam i empatiju, kao naracijske konstrukte dramskoga teksta, a koje su prema Hoganu i temeljne (književne) emocije (Hogan, What Literature Teaches Us about Emotion, 2011.). Dok do kraja drame Marko ostaje vjeran isključivo osjećaju vlastitog ega, Giga Barić (žena-lutka) postaje arhetip seksističkog pogleda na ženu u kulturi kiča (Eco, 1989.) i erotizacije. Na samom kraju drame, Giga odbija dodijeljenju joj ulogu lutke te bijeg iz , , emocijskog ropstva” u , , emocijsku slobodu” pronalazi u ibsenovskom elementu borbe (čiji je prototip Lutkina kuća H. Ibsena, 1879.), ali kod Begovića u višestruko radikalnijem smislu. Osim što je tema za psihijatre, ova tema još je i više za dramatičare, jer čitateljsku i kazališnu publiku – kroz tradicijski katarzični kazališno-literarni dramski pristup – podučava važnosti emocija i emocionalnog mišljenja. Emocionološkim pristupom dramskim protagonistima želi se pokrenuti (osobna i društvena) odgovornost za emocije, kao temelj (empatičnoga) društva, stoga emocije u drami Bez trećega imaju i metakognitivnu komponentu.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Filozofija, Filologija, Interdisciplinarne humanističke znanosti, Kazališna umjetnost (scenske i medijske umjetnosti), Književnost



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Sveučilište u Zadru

Profili:

Avatar Url Jelena Alfirević Franić (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Alfirević, Jelena
,,[Za]ista tema, ali više za psihijatra nego za dramatičara” ili kako emocijsko-patološki incest (s Drugim, koji je Treći, koji je Prvi) proizvodi ženu-lutku u drami Bez trećega (1931.) Milana Begovića // XV. Međunarodni kroatistički znanstveni skup (Mađarska, Pečuh, 16. srpnja 2021.)
Pečuh, Mađarska, 2021. (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
Alfirević, J. (2021) ,,[Za]ista tema, ali više za psihijatra nego za dramatičara” ili kako emocijsko-patološki incest (s Drugim, koji je Treći, koji je Prvi) proizvodi ženu-lutku u drami Bez trećega (1931.) Milana Begovića. U: XV. Međunarodni kroatistički znanstveni skup (Mađarska, Pečuh, 16. srpnja 2021.).
@article{article, author = {Alfirevi\'{c}, Jelena}, year = {2021}, keywords = {afektivni/emocionalni obrat, Bez tre\'{c}ega (1931.), emocionologija, Milan Begovi\'{c}, \v{z}ena-lutka}, title = {,,[Za]ista tema, ali vi\v{s}e za psihijatra nego za dramati\v{c}ara” ili kako emocijsko-patolo\v{s}ki incest (s Drugim, koji je Tre\'{c}i, koji je Prvi) proizvodi \v{z}enu-lutku u drami Bez tre\'{c}ega (1931.) Milana Begovi\'{c}a}, keyword = {afektivni/emocionalni obrat, Bez tre\'{c}ega (1931.), emocionologija, Milan Begovi\'{c}, \v{z}ena-lutka}, publisherplace = {Pe\v{c}uh, Ma\djarska} }
@article{article, author = {Alfirevi\'{c}, Jelena}, year = {2021}, keywords = {affective / emotional reversal, Without the Third (1931), emotional science, Milan Begovi\'{c}, a woman-doll}, title = {"[For] the same topic, but more for a psychiatrist than for a playwright" or how emotionally-pathological incest (with the Other, who is the Third, who is the First) creates a puppet woman in Milan Begovi\'{c}'s literary drama Bez tre\'{c}ega (1931)}, keyword = {affective / emotional reversal, Without the Third (1931), emotional science, Milan Begovi\'{c}, a woman-doll}, publisherplace = {Pe\v{c}uh, Ma\djarska} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font