Pregled bibliografske jedinice broj: 1134243
Proizvodi, kupci i tržište
Proizvodi, kupci i tržište // Mogućnosti restrukturiranja Aluminij d.d. Mostar / Kružić, Dejan (ur.).
Split: Ekonomski fakultet Sveučilišta u Splitu, 2013. str. 5-46
CROSBI ID: 1134243 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Proizvodi, kupci i tržište
(Products, customers, market)
Autori
Crnjak-Karanović, B., Šerić, N., Miočević, D.
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Mogućnosti restrukturiranja Aluminij d.d. Mostar
Urednik/ci
Kružić, Dejan
Izdavač
Ekonomski fakultet Sveučilišta u Splitu
Grad
Split
Godina
2013
Raspon stranica
5-46
ISBN
978 953 281 051 6
Ključne riječi
Proizvodi ; Kupci ; Tržište
(Products, Customers ; Market)
Sažetak
2.1. Proizvodi, kupci i tržište (Crnjak- Karanović, Šerić, Miočević) 2.1.1. Uvodna pojašnjenja, pristup i metodologija Sukladno naputcima voditelja projektnog tima u nastavku su obrađena poglavlja s kritičkim osvrtima i komentarima. Premda je inicijalno polazište u istraživanju bilo primarno fokusirano na analizu funkcioniranja opskrbnog lanca, te na evaluaciju elemenata marketinškog spleta u strateškom kontekstu Aluminij d.d. Mostar, tijekom provedbe usporednih analiza sudionika na globalnom tržištu boksita, primarnog i sekundarnog aluminija, te najvažnijih finalnih proizvoda u koje se ugrađuju dijelovi od aluminija i aluminijskih legura utvrđeni su još neki, s ekonomskog aspekta, neobični kauzaliteti. Na tim deduktivnim spoznajama, a u cilju da se ukaže na jednu od strateških mogućnosti tržišnog opstanka Aluminij d.d., Mostar, modelom scenarija preuzimanja tvrtke od strane Glencore International, inače strateškog partnera Aluminij d.d. Mostar različitim metodama business intelligence su prikupljene informacije i podaci o tom partneru iskoristivi za djelovanje u takvom scenariju. Poveznice za dobivanje ovih podataka su bili relevantni poslovni ljudi iz Švicarske. To izvješće je istaknuto kao poseban dodatak u ovom materijalu. Metodologija korištena za potrebe ove analize je obuhvatila eksplorativno istraživanje, analizu trendova prodaje i nabave, scenario analizu, dubinske intervjue s relevantnim predstavnicima Aluminij d.d. Mostar, te s relevantnim predstavnicima važnijih kupaca njihovih proizvoda na prostoru Federacije Bosne i Hercegovine, te na prostoru Republike Hrvatske, analizu slučaja i dr. Osobe s kojima se komuniciralo su u svakom smislu relevantne, a identitet određenih osoba s kojima se komuniciralo, a koje žele ostati anonimne neće se otkrivati. U radu se koriste termini primarni i sekundarni aluminij. Termini su korišteni prvenstveno zbog potrebe jasnog razlikovanja specifičnosti trgovanja jednom i drugom kategorijom na globalnom tržištu, a ne u tehnološkom smislu. Pojam primarni aluminij se odnosi na trupce, ingote, žice i druge proizvode koji su standardni asortiman proizvođača (ljevaonica) aluminija. Pojam sekundarni aluminij se odnosi na sve proizvode kojima trguju tvrtke koje otkupljuju aluminij od proizvođača (ljevaonica). Ova distinkcija je važna zbog bitno različitih uvjeta trgovanja, te direktnog (ili indirektnog) djelovanja na tržišne odnose u kojima su najlošije pozicionirani proizvođači primarnog aluminija. Povoljniji položaj od njih u lancu prodaje imaju tvrtke koje proizvode finalne proizvode od aluminija i aluminijskih legura. Najpovoljniji položaj, ali i slobodnu mogućnost primjene razvijenih strategija i taktika djelovanja na globalnom tržištu aluminija, imaju tvrtke otkupljivači primarnog aluminija. Budućnost proizvođača aluminija kreiraju upravo ove tvrtke, mada bez proizvođača aluminija ni ove tvrtke (otkupljivači) nemaju svoje budućnosti. U tom smislu i pitanja o mogućnostima restrukturiranja Aluminija d.d. treba razmatrati i u ovoj sferi problema, a ne isključivo u sferi problema troškovnih inputa. Povijest aluminija pozicionirala ga je kao poseban metal. Prije usvajanja metoda industrijske proizvodnje aluminij je bio je skuplji od zlata, zbog čega se tada često koristio u izradi nakita, ali i različitih luksuznih dobara. Aluminij je kao materijal izrade standardnih proizvoda bio u trendu 20-ih i 30-ih godina XX. stoljeća, kada se od njega u industrijski razvijenim zemljama proizvodilo i pokućstvo. Iz tog perioda su se zadržali i neki prepoznatljivi proizvodi od aluminija sve do danas - aparati za kavu, pribor za jelo, i sl. Vremenom aluminijska rasvjetna tijela postaju obilježje modernih, minimalističkih interijera. Početkom 50-ih godina 20. stoljeća, s rastom masovne potrošnje, aluminijski proizvodi su sastavnica novih životnih trendova i životnih stilova. Započinje proizvodnja sklopivih aluminijskih stolica, te limenki za pića. I danas, u 3. tisućljeću aluminij se uklapa u trendove koji teže jednostavnosti i čistim linijama proizvoda. Dizajnerska rješenja u kombinaciji s drvom, plastičnim materijalima i staklom su vrlo atraktivna i primjenjiva u različitim kategorijama proizvoda. U novije vrijeme upravo proizvodi od aluminija odabranih proizvođača postavili su standarde kvalitete i dizajna na globalnom tržištu. (aparati za kavu, čajnici i drugo posuđe, rasvjetna tijela, sjedalice, naslonjači i dr.) Posljednjih godina aluminij se počeo koristiti i u izradi odjevnih predmeta futurističkog dizajna. Perspektiva rasta potražnje u sferi sekundarnog aluminija je izvjesna za slijedeće proizvode i poluproizvode: nosači, podnožja i rubnici plazmi, led i oled tv uređaja i monitora, elementi i dijelovi pokućstva, aluminijskih folija za različite namjene, različite vrste pribora za jelo i posuđa, kućanski aparati i dr. Direktno povezivanje s globalnim proizvođačima ovih kategorija proizvoda je poželjno, jer su isti zainteresirani za zajednička ulaganja i ulaganja u nove proizvodne pogone u kojima bi se aluminij konfekcionirao za navedene proizvode u blizini ljevaonica primarnog aluminija.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Ekonomija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Ekonomski fakultet, Split