Pregled bibliografske jedinice broj: 1133353
Učestalost prikaza stereotipnih rodnih uloga u dječjim slikovnicama
Učestalost prikaza stereotipnih rodnih uloga u dječjim slikovnicama, 2021., magistarski rad, Učiteljski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 1133353 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Učestalost prikaza stereotipnih rodnih uloga u dječjim slikovnicama
(Frequency of Gender Stereotypes Displayed in Children's Picture Books)
Autori
Medić, Vlatka
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, magistarski rad
Fakultet
Učiteljski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
21.06
Godina
2021
Stranica
41
Mentor
Krznar, Tomislav ; Rogulj, Edita
Ključne riječi
dječja književnost, rodni identitet, rodna jednakost
(children's literature, gender identity, gender equality)
Sažetak
Globalni razvoj utjecao je na stvaranje suvremenog društva koje se neprestano i brzo mijenja. Upravo stalne promjene u društvu trebale bi biti prikazane i u dječjim slikovnicama jer su one „...prvi strukturirani čitateljski materijal namijenjen djeci...“ (Martinović i Stričević, 2011, str. 40) te pomoću njih djeca spoznaju i shvaćaju svijet oko sebe. U današnje vrijeme, osim zastarjelosti tema u slikovnicama, primjećuje se i prisutnost rodnih stereotipa. Mnoga istraživanja provedena na dječjim slikovnicama potvrdila su prisutnost rodnih stereotipa u većoj mjeri (Anderson i Hamilton, 2007 ; Weitzman, 1972 ; prema Belamarić, 2009 ; Ernst, 1995 ; Temple, 1993 ; prema Mermelstein, 2018). Istraživanje Declercqa i Moreaua (2012) pokazalo je kako nastaje rodni identitet kod djeteta, a utjecaj rodnih stereotipa na taj proces potvrdili su Kortenhaus i Demarest (1993). Cilj ovog istraživanja bio je utvrditi prisutnost stereotipnih prikaza rodnih uloga u slikovnicama novijeg doba. Istraživanje je temeljeno na analizi sadržaja 100 dječjih slikovnica izabranih slučajnim odabirom izdanih u periodu od 1998. do 2020. godine. Proces istraživanja temelji se na analizi sadržaja teksta i ilustracija s ciljem utvrđivanja učestalosti prikaza stereotipnih rodnih uloga, dominantnosti spola glavnih likova te način prikazivanja rodnih stereotipa. Rezultati provedenog istraživanja ukazuju na učestalost rodnih stereotipa u većini slikovnica koja je najčešće prikazana kroz karakterizaciju likova. U slikovnicama obuhvaćenih ovim istraživanjem dominiraju glavni likovi ženskog spola. Provedenim istraživanjem pokazalo se kako rodni stereotipi i dalje prevladavaju u slikovnicama novijeg doba, a sadržaj se temelji na tradicionalnim vrijednostima. Rezultati ukazuju na potrebu osvješćivanja i prepoznavanja rodnih stereotipa u slikovnicama, osobito od strane odgojitelja, kako bi se za rad s djecom u odgojno-obrazovnoj ustanovi odabrale slikovnice koje promiču rodnu jednakost.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija, Filozofija, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Učiteljski fakultet, Zagreb