Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1132774

Zdravstvene teškoće i izvori zabrinutosti adolescenata tijekom prilagodbe na srednju školu


Kozjak Mikić, Zlatka; Jokić Begić, Nataša; Bunjevac, Tomislav
Zdravstvene teškoće i izvori zabrinutosti adolescenata tijekom prilagodbe na srednju školu // Psihologijske teme, 21 (2012), 2; 317-336 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)


CROSBI ID: 1132774 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Zdravstvene teškoće i izvori zabrinutosti adolescenata tijekom prilagodbe na srednju školu
(Adolescent Health Complaints and Sources of Worries during Adaptation to High School Requirements)

Autori
Kozjak Mikić, Zlatka ; Jokić Begić, Nataša ; Bunjevac, Tomislav

Izvornik
Psihologijske teme (1332-0742) 21 (2012), 2; 317-336

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni

Ključne riječi
tranzicija ; stres ; adolescencija ; psihosomatske i emocionalne teškoće
(transition ; stress ; adolescence ; psychosomatic and emotional difficulties)

Sažetak
Iako normativni događaj, prelazak iz osnovne u srednju školu može biti stresan. Intenzivnije manifestacije stresa (npr. psihosomatske i emocionalne teškoće) mogu ometati osnovnu zadaću učenika, odnosno, uspješno svladavanje školskoga gradiva. Osnovni cilj istraživanja bio je utvrditi učestalost i perzistenciju psihosomatskih i emocionalnih teškoća tijekom prvog razreda srednje škole, ovisno o vrsti programa i spolu sudionika. Istraživanje je bilo longitudinalno: u prvome je mjerenju sudjelovalo 308 učenika, u drugome 291 učenik, a longitudinalni podaci prikupljeni su od njih 266. Sudionici su ispitani: Upitnikom psihosomatskih simptoma (Vulić-Prtorić, 2005), upitnikom CORE-YP (Twigg i sur., 2009) te Ljestvicom područja zabrinutosti (Kozjak Mikić, 2011). Rezultati su obrađeni analizom varijance mješovitoga dizajna. Izraženije teškoće ima 15% do 17% sudionika. Psihosomatske teškoće blaže su i smanjuju se s vremenom, dok su emocionalne teškoće češće i perzistiraju tijekom čitavoga prvog razreda. Učestalost je teškoća povezana sa spolom i vrstom škole. Djevojke i učenici iz gimnazija imaju učestalije teškoće, a za učestalost emocionalnih teškoća značajna je i interakcija ovih varijabli (mladići iz gimnazija ne razlikuju se statistički značajno od djevojaka). Najveći su izvor zabrinutosti i stresa tijekom čitavoga prvog razreda akademski zahtjevi. Dobiveni se rezultati mogu objasniti u okviru Transakcijskoga modela stresa, kao i Tripartitnog modela emocija. U svrhu je prevencije potrebno raditi ranu trijažu učenika koji imaju psihosomatske i/ili emocionalne teškoće tijekom prilagodbe, te senzibilizirati nastavnike i roditelje za uočavanje i adekvatan pristup takvim učenicima, što su praktične implikacije istraživanja.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Javno zdravstvo i zdravstvena zaštita, Psihologija, Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)



POVEZANOST RADA


Poveznice na cjeloviti tekst rada:

hrcak.srce.hr

Citiraj ovu publikaciju:

Kozjak Mikić, Zlatka; Jokić Begić, Nataša; Bunjevac, Tomislav
Zdravstvene teškoće i izvori zabrinutosti adolescenata tijekom prilagodbe na srednju školu // Psihologijske teme, 21 (2012), 2; 317-336 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
Kozjak Mikić, Z., Jokić Begić, N. & Bunjevac, T. (2012) Zdravstvene teškoće i izvori zabrinutosti adolescenata tijekom prilagodbe na srednju školu. Psihologijske teme, 21 (2), 317-336.
@article{article, author = {Kozjak Miki\'{c}, Zlatka and Joki\'{c} Begi\'{c}, Nata\v{s}a and Bunjevac, Tomislav}, year = {2012}, pages = {317-336}, keywords = {tranzicija, stres, adolescencija, psihosomatske i emocionalne te\v{s}ko\'{c}e}, journal = {Psihologijske teme}, volume = {21}, number = {2}, issn = {1332-0742}, title = {Zdravstvene te\v{s}ko\'{c}e i izvori zabrinutosti adolescenata tijekom prilagodbe na srednju \v{s}kolu}, keyword = {tranzicija, stres, adolescencija, psihosomatske i emocionalne te\v{s}ko\'{c}e} }
@article{article, author = {Kozjak Miki\'{c}, Zlatka and Joki\'{c} Begi\'{c}, Nata\v{s}a and Bunjevac, Tomislav}, year = {2012}, pages = {317-336}, keywords = {transition, stress, adolescence, psychosomatic and emotional difficulties}, journal = {Psihologijske teme}, volume = {21}, number = {2}, issn = {1332-0742}, title = {Adolescent Health Complaints and Sources of Worries during Adaptation to High School Requirements}, keyword = {transition, stress, adolescence, psychosomatic and emotional difficulties} }

Časopis indeksira:


  • Scopus





Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font