Pregled bibliografske jedinice broj: 1132740
Prilagodba na zahtjeve srednje škole i psihosomatski simptomi učenika
Prilagodba na zahtjeve srednje škole i psihosomatski simptomi učenika // Klinička psihologija, 6 (2013), 1-2; 27-43 (domaća recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1132740 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Prilagodba na zahtjeve srednje škole i
psihosomatski simptomi učenika
(The adaptation of high school requirements and
pupils psychosomatic symptoms)
Autori
Kozjak Mikić, Zlatka ; Jokić-Begić, Nataša
Izvornik
Klinička psihologija (1847-3172) 6
(2013), 1-2;
27-43
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
tranzicija u srednju školu ; stres ; psihosomatski simptomi
(transition to secondary school, stress, psychosomatic symptoms)
Sažetak
Tjelesne pritužbe i simptomi koji se mogu uočiti kod učenika nakon tranzicije u srednju školu mogu upućivati na prilagodbeni stres, kako to predviđa model stresa Lazarusa i njegovih suradnika. Cilj istraživanja bio je provjeriti mogućnost predviđanja psihosomatskih teškoća učenika na osnovi roda, vrste škole, procjene samoefikasnosti i korištenja emocijama usmjerenih strategija suočavanja. Sudionici su bili učenici gimnazija i strukovnih medicinskih škola u Zagrebu, a mjerenja su provedena u dvije vremenske točke ; pri početku i pri kraju prvog razreda srednje škole. U prvom mjerenju bilo je uključeno 308 sudionika, u drugome 291. Korišteni su: Skala suočavanja sa stresom za djecu i adolescente i Upitnik psihosomatskih simptoma (Vulić-Prtorić, 2002 i 2005), te Upitnik samoefikasnosti za djecu i adolescente (Muris, 2001). Hijerarhijske regresijske analize pokazale su visoko podudaranje značajnih prediktora u obje točke mjerenja, a najznačajnije prediktorske varijable bile su kognitivne procjene (niska akademska i emocionalna samoefikasnost), korištenje određenih strategija suočavanja (Emocionalna reaktivnost, Izbjegavanje) i ženski rod. Rezultati su potvrdili primjenjivost Lazarusova modela stresa u specifičnom psihosocijalnom kontekstu nakon tranzicije u srednju školu, te uputili na mogućnosti prevencije značajne za rad psihologa u praksi.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Javno zdravstvo i zdravstvena zaštita, Psihologija, Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)