Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1132626

Primjena ukapljenog prirodnog plina kao goriva u prometu teških kamiona - tegljača – Možemo li imati i financijsko isplativi utjecaj i bez poticaja ?!


Domazet, Nina; Pavlović, Darko
Primjena ukapljenog prirodnog plina kao goriva u prometu teških kamiona - tegljača – Možemo li imati i financijsko isplativi utjecaj i bez poticaja ?! // Plin : stručni časopis za plinsko gospodarstvo i energetiku, 21 (2021), 2; 15-24 (domaća recenzija, članak, stručni)


CROSBI ID: 1132626 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Primjena ukapljenog prirodnog plina kao goriva u prometu teških kamiona - tegljača – Možemo li imati i financijsko isplativi utjecaj i bez poticaja ?!
(Application of liquefied natural gas as a fuel in the traffic of heavy trucks - tractors – Is it possible to have financially profitable impact even without incentives?!)

Autori
Domazet, Nina ; Pavlović, Darko

Izvornik
Plin : stručni časopis za plinsko gospodarstvo i energetiku (1333-1132) 21 (2021), 2; 15-24

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, stručni

Ključne riječi
ukapljeni prirodni plin ; dekarbonizacija cestovnog prometa ; teški kamioni na UPP ; energetska tranzicija ; gravitirajuća regija
(liquefied natural gas ; decarbonization of road traffic ; LNG heavy trucks ; energy transition ; gravitational region)

Sažetak
Prošlo je gotovo 60 godina otkad se u svijetu prvi puta počeo komercijalno izvoziti ukapljeni prirodni plin (UPP ; eng. LNG) a godišnji porast trgovine UPP-om veći od porasta trgovine bilo kojim drugim energentom. Stoga se u kontekstu dekarbonizacije cestovnog prometa, nameće pitanje mogućnosti njegove veće uporabe. Naime, promet se smatra najvećim ekološkim, klimatskim i javno- zdravstvenim problemom u Europskoj uniji, a znatan dio tereta (75%) čine emisije iz cestovnog prometa. Zbog toga je dekarbonizacija cestovnog prometa postala glavni cilj zajedničke prometne politike EU-a, a težište zakonske regulative već je prebačeno na emisije CO2 koje se mogu smanjiti jedino smanjenjem potrošnje dizelskog goriva ili uporabom alternativnih goriva, ponajprije onih iz obnovljivih izvora. Do 2025. godine emisije CO2 iz novih gospodarskih vozila najveće dopuštene mase veće od 7, 5 tona morat će se smanjiti za 20%, a do 2030. za 35% u odnosu prema razini iz 2019. Tu će granicu do 2030. zadovoljiti jedino vozila na plin (stlačeni prirodni plin / ukapljeni prirodni plin), električnu energiju i vodik, a poslije 2030., prema aktualnoj ekološkoj regulativi, jedina će opcija biti vozila na električnu energiju i vodik (gorivni članci). Automobilska industrija već dugo eksperimentira s različitim alternativnim gorivima koja mogu zamijeniti benzinsko i dizelsko gorivo, s time da alternativno gorivo mora pružiti slične ili bolje vozne osobine. U teškom se teretnom prometu proteklih godina ističe ukapljeni prirodni plin jer pruža veliku autonomiju kretanja, a ključna prednost teških kamiona (tegljača) na UPP (LNG) u odnosu prema onima usporedivih značajka , ali na dizelsko gorovo jest znatna ušteda goriva od čak 30 do 40%. Zbog toga su oni ekonomična alternativa za ambiciozne prijevoznike, osobito one s uhodanim rutama prema zapadnim zemljama u kojima postoji gušća mreža punionica UPP-om/SPP-om. S obzirom na to da nakon 30-godišnjeg razmatranja i izgradnje Republika Hrvatska danas naposlijetku raspolaže terminalom za UPP na otoku Krku (u jugoistočnoj Europi još je samo jedan erminal za UPP u Grčkoj), naša bi zemlja trebala pokrenuti proaktivne politike za upotrebu UPP-a u prometu i u Republici Hrvatskoj i u gravitirajućoj regiji, jer bi time ostvarila lokalne i globalne gospodarske prednosti u razdoblju energetske tranzicije I lakše zadovoljila zadani cilj primjene alternativnih goriva u prijevozu.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Rudarstvo, nafta i geološko inženjerstvo, Interdisciplinarne tehničke znanosti, Ekonomija



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Ekonomski fakultet, Rijeka,
Geotehnički fakultet, Varaždin,
Rudarsko-geološko-naftni fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Darko Pavlović (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Domazet, Nina; Pavlović, Darko
Primjena ukapljenog prirodnog plina kao goriva u prometu teških kamiona - tegljača – Možemo li imati i financijsko isplativi utjecaj i bez poticaja ?! // Plin : stručni časopis za plinsko gospodarstvo i energetiku, 21 (2021), 2; 15-24 (domaća recenzija, članak, stručni)
Domazet, N. & Pavlović, D. (2021) Primjena ukapljenog prirodnog plina kao goriva u prometu teških kamiona - tegljača – Možemo li imati i financijsko isplativi utjecaj i bez poticaja ?!. Plin : stručni časopis za plinsko gospodarstvo i energetiku, 21 (2), 15-24.
@article{article, author = {Domazet, Nina and Pavlovi\'{c}, Darko}, year = {2021}, pages = {15-24}, keywords = {ukapljeni prirodni plin, dekarbonizacija cestovnog prometa, te\v{s}ki kamioni na UPP, energetska tranzicija, gravitiraju\'{c}a regija}, journal = {Plin : stru\v{c}ni \v{c}asopis za plinsko gospodarstvo i energetiku}, volume = {21}, number = {2}, issn = {1333-1132}, title = {Primjena ukapljenog prirodnog plina kao goriva u prometu te\v{s}kih kamiona - teglja\v{c}a – Mo\v{z}emo li imati i financijsko isplativi utjecaj i bez poticaja ?!}, keyword = {ukapljeni prirodni plin, dekarbonizacija cestovnog prometa, te\v{s}ki kamioni na UPP, energetska tranzicija, gravitiraju\'{c}a regija} }
@article{article, author = {Domazet, Nina and Pavlovi\'{c}, Darko}, year = {2021}, pages = {15-24}, keywords = {liquefied natural gas, decarbonization of road traffic, LNG heavy trucks, energy transition, gravitational region}, journal = {Plin : stru\v{c}ni \v{c}asopis za plinsko gospodarstvo i energetiku}, volume = {21}, number = {2}, issn = {1333-1132}, title = {Application of liquefied natural gas as a fuel in the traffic of heavy trucks - tractors – Is it possible to have financially profitable impact even without incentives?!}, keyword = {liquefied natural gas, decarbonization of road traffic, LNG heavy trucks, energy transition, gravitational region} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font