Pregled bibliografske jedinice broj: 1132610
Glagoljica - metodički postupci u razvijanju vještine čitanja
Glagoljica - metodički postupci u razvijanju vještine čitanja // Međunarodna znanstvena konferencija 12. dani osnovnih škola Krug od znanosti do učionice - Knjižica sažetaka izlaganja stručnih radova/ primjeri dobre prakse, posteri i sažetci radionica / Dobrota, Snježana ; Tomaš, Suzana ; Restović, Ivana ; Maleš, Lada ; Blažević, Ines ; Jakupčević, Eva ; Bulić, Mila (ur.).
Split: Alfa, 2021. str. 43-44 (radionica, recenziran, sažetak, stručni)
CROSBI ID: 1132610 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Glagoljica - metodički postupci u razvijanju
vještine čitanja
(Glagolitic - methodical procedures in developing
reading skills)
Autori
Runtić, Blanka
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, stručni
Izvornik
Međunarodna znanstvena konferencija 12. dani osnovnih škola Krug od znanosti do učionice - Knjižica sažetaka izlaganja stručnih radova/ primjeri dobre prakse, posteri i sažetci radionica
/ Dobrota, Snježana ; Tomaš, Suzana ; Restović, Ivana ; Maleš, Lada ; Blažević, Ines ; Jakupčević, Eva ; Bulić, Mila - Split : Alfa, 2021, 43-44
Skup
Međunarodna znanstvena konferencija 12. Dani osnovnih škola: „Krug od znanosti do učionice"
Mjesto i datum
Split, Hrvatska, 27.05.2021. - 28.05.2021
Vrsta sudjelovanja
Radionica
Vrsta recenzije
Recenziran
Ključne riječi
azbuka, čitanje, glagoljica, obrazovne igre
(alphabet, educational games, glagolitic, reading)
Sažetak
Posljednjih godina u raznim dijelovima našeg društva promiče se glagoljična baština kao važan dio hrvatskog nacionalnog i kulturnog identiteta. Umijeće čitanja, pisanja i tiskanja glagoljice od 2014. godine nalazi se u Registru nematerijalnih kulturnih dobara Republike Hrvatske. Uz to, Hrvatski sabor je 2019. godine proglasio 22. veljače Danom hrvatske glagoljice i glagoljaštva. Time je dodatno usmjerena pozornost javnosti na važnost očuvanja glagoljične baštine što se odrazilo i na odgojno-obrazovni sustav. Naime, osim u jezgrovnom i razlikovnom kurikulumu, glagoljica je prisutna i u školskom kurikulumu, odnosno u fakultativnim predmetima, dodatnoj nastavi, projektima i izvannastavnim aktivnostima (Draganić, 2017). Ovisno o vrsti nastave u koju su integrirani glagoljični sadržaji, učenici se s glagoljicom mogu upoznati radom na književnim i neknjiževnim tekstovima te sudjelovanjem u različitim aktivnostima kao što su: kreativne radionice, igre s glagoljicom, glagoljska kaligrafija, pisanje brojeva glagoljicom i čitanje glagoljice (Valec-Rebić, 2013). Upoznavanje učenika s azbukom – sustavom glagoljičnih slova temelj je čitanja glagoljičnog pisma. Kako bi učenici uvježbavali povezivanje glagoljičnog slova s njegovim ekvivalentom na latinici, mogu im se ponuditi različite klasične i digitalne igre koje povećavaju učeničku motiviranost te omogućuju usvajanje nastavnih sadržaja na zabavan način u ugodnom ozračju. Nakon te početne faze, slijedi uvježbavanje spajanja slova u slogove i riječi te potom čitanje riječi i tekstova napisanih glagoljičnim pismom. Valec-Rebić (2013) navodi dva načina uvježbavanja: 1) čitanje tekstova pisanih kombinirano latinicom i glagoljicom uz postupno povećavanje udjela glagoljičnih slova te u završnoj fazi čitanje tekstova pisanih glagoljicom ; 2) korištenje tablice za sricanje slogova: ba, be, bi, bo, bu, va, ve… tzv. bubanje po uzoru na Prvu hrvatsku glagoljsku početnicu iz 1527. g. Cilj je radionice motivirati učitelje za integriranje glagoljičnih sadržaja u redovitu nastavu, dodatnu nastavu, izvannastavne aktivnosti ili projekte te ih upoznati s metodama i aktivnostima u poučavanju čitanja glagoljice. U kratkom teorijskom uvodu sudionici radionice upoznat će se s uglatom glagoljicom, azbukom i primjerenim metodičkim postupcima u razvoju vještine čitanja glagoljice. Bit će prikazane različite igre koje doprinose bržem usvajanju glagoljičnih slova: klasične igre (pamtilice i enigmatske aktivnosti) te digitalne obrazovne igre dostupne na mrežnim stranicama Staroslavenskog instituta (https://stin.hr/obrazovne-igre/) i na Wordwall profilu autorice radionice (https://wordwall.net/myactivities/folder/256435/ mali-glagolja%C5%A1i). Analizom pripremljenih vježbi čitanja različite razine zahtjevnosti i čitanjem istih uz korištenje azbuke polaznici će osvijestiti procese kroz koje prolaze učenici tijekom čitanja glagoljice. U početnoj fazi uvježbavanja tekstovi su zasićeni latiničnim slovima uz poneko glagoljično slovo. Napredak u točnosti i brzini čitanja omogućuje povećanje razine složenosti pri čemu je krajnji cilj čitanje tekstova koji su u cijelosti napisani glagoljicom. U završnom dijelu radionice bit će pojašnjen postupak instalacije glagoljičnih fontova na računalo kako bi učitelji mogli samostalno osmisliti vježbe čitanja glagoljice. Ovom radionicom želi se doprinijeti stručnom usavršavanju učitelja u području glagoljičnog pisma jer uključivanje glagoljičnih sadržaja u kurikulum uvelike ovisi o preferencijama učitelja prema glagoljici i o samoprocjeni kompetentnosti u tom području.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija