Pregled bibliografske jedinice broj: 1130538
Metodički pristup biblijskom intertekstu u filmu Sedmi pečat Ingmara Bergmana
Metodički pristup biblijskom intertekstu u filmu Sedmi pečat Ingmara Bergmana, 2012., diplomski rad, diplomski, Filozofski fakultet u Zagrebu, Zagreb
CROSBI ID: 1130538 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Metodički pristup biblijskom intertekstu u filmu Sedmi pečat Ingmara Bergmana
(Methodological Approach to Biblical Symbols in Ingmar Bergman's The Seventh Seal)
Autori
Raljević, Nina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Filozofski fakultet u Zagrebu
Mjesto
Zagreb
Datum
04.12
Godina
2012
Stranica
114
Mentor
Slavić, Dean
Neposredni voditelj
Slavić, Dean
Ključne riječi
Metodički pristup, biblizmi, Sedmi pečat
(Methodological Approach, biblical symbols, The Seventh Seal)
Sažetak
Ingmar Bergman otkriva se kao redatelj koji se neprestano poigrava mogućnostima filmskoga izražavanja. U svim se njegovim filmovima pojavljuje određeno pitanje ili problem, ovisno o tematici. Redatelj nalazi tek prividne odgovore i uvijek počinje iz početka. Nikada ne daje konkretan odgovor jer njemu pouka nije cilj već sugestija sama po sebi, a tu će misao vitez Antonious Block u Sedmom pečatu i dodatno naglasiti kazavši kako mu se katkada čini da je pitanje jedino ono što je bitno. U tom je kontekstu Bergman uvijek koristio i biblijske reference koje nisu didaktične, nego predstavljaju neku vrstu motiva za preispitivanje. Sedmi pečat ne nudi odgovore već otvoren prostor mogućnosti sa sugestijama moralnoga života temeljenog na izvornim vrijednostima kršćanstva. Redatelj je stekao ugled vrhunskog autora psihološkog filma. U skladu s tim je i njegovo oslanjanje na krupni plan kao sredstvo očitavanja psihološkog stanja karaktera te neprestanog iskaza metafizičkih inklinacija, sumiranih u protežnom motivu smisla patnje u svijetu obilježenom odsutnošću Boga. Bergmanovo stvaralaštvo nadilazi, međutim, mogućnost isključivo filozofskog ili psihološkog određenja. Svoje cjelokupno djelo formira kao kreaciju višeznačnosti te oblikuje osobni pogleda na vanjsku i unutarnju stvarnost. Inspiriran je osobnim i kršćanskim legendama i misterijima, te djelima dramske literature svoga doba i ranijih epoha. Sedmi pečat je iznjedrio simbioznu vezu između metafizičkih pseudoreligijskih i poganskih opsesija, pitanja muško-ženskih odnosa te tajne smrti i spasenja duše. „Zaokupljen filmskim iskazivanjem varljive prirode zbilje, rabi dramatske efekte, ponavljanja, kontraste, retrospekcije i postupke igre u igri s temeljnim ciljem sugestije, a ne eksplikacije.“ Predloženi metodički pristup i prikazana organizacija nastavnoga procesa prvenstveno je usmjerena uočavanju biblijskih referenci u filmu Sedmi pečat te pronicanju u značenje biblijskog interteksta u novom okruženju koje postavlja umjetničko djelo. Ipak, metodičko načelo naglašava ponajprije filmsku cjelovitost, stoga su sve etape nastavnog procesa, prije i poslije projekcije, različitim postupcima, pristupima i metodama, usmjerene analizi i ostalih pojedinosti filma, njihovoj usporedbi s prethodnim iskustvom te pronicanju u njihove logičke, uzročno-posljedične, psihološke, asocijativne i druge sveze. Prikazani metodički pristup može poslužiti kao predložak izvođenja nastave budući da širokookvirna shema filmskonastavnog procesa, posebno na posljednjem stupnju srednjoškolskog obrazovanja, dopušta primjenu različitih metodičkih postupaka, stvaralačkih pristupa i modifikacija. Izvedba nastavnog procesa prvenstveno ovisi o nastavniku, ali i učenicima te okolnostima na temelju kojih nastavnik treba procijeniti i odabrati najprikladniji oblik nastave. Sedmi pečat, svojom tematikom kojom se uklapa u tematske krugove propisane nastavnim planom i programom, može izazvati vrlo veliku emocionalnu angažiranost učenika čime se nastavni sadržaji (filozofija egzistencijalizma) individualiziraju, personaliziraju i povezuju s konkretnim ljudskim sudbinama. Takav film razvija spoznajne mogućnosti i resurse kod učenika, proširujući njihovo filmsko, opće i filozofsko obrazovanje. Uspješna percepcija može nastavu i građu učiniti zanimljivom, osuvremeniti ju, približiti te učiniti poticajnom i privlačnom.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija