Pregled bibliografske jedinice broj: 1129621
Herodot, Kafka pred Zakonom, i višeznačnost kao pokretač književnoga zapleta
Herodot, Kafka pred Zakonom, i višeznačnost kao pokretač književnoga zapleta // Dijalog, 3-4 (2011), 60-84 (recenziran, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1129621 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Herodot, Kafka pred Zakonom, i višeznačnost kao pokretač književnoga zapleta
(Herodotus, Kafka before the Law, and ambiguity as an engine of the narrative plot)
Autori
Pehar, Dražen
Izvornik
Dijalog (0350-6177) 3-4
(2011);
60-84
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
Herodot ; Kafka ; višeznačnost ; vrste književnosti ; Kafkina estetika
(Herodotus ; Kafka ; ambiguity ; the kinds of literature ; Kafka's esthetics)
Sažetak
Ovaj ogled bavi se diskursima višeznačnosti, prvo kod Herodota (Knjiga 1, Krez), a onda kod Kafke (alegorija "Pred Zakonom") ; oba diskursa kažu nam nešto bitno o mogućim uporabama višeznačnosti kao pokretača književnoga zapleta, te o mogućim načinima ljudskog reagiranja na višeznačnost. Dočim Herodotu višeznačnost služi da prikaže univerzalne slabosti ljudske prirode, Kafka koristi višeznačnost da uputi na univerzalne ljudske mogućnosti. Također Kafka koristi višeznačnost kako bi čitatelja doveo do zaključka da, na nekoj razini, i višeznačnost i mogućnost smislenog postavljanja pitanja moraju se završiti ; ovaj dio, na koncu, objašnjava i Kafkinu osebujnu estetiku "narativnog zadovoljstva u umiranju" (iz jednoga pisma Maxu Brodu). Kafka je vjerojatno jedini pisac kojem je uspjelo pomiriti dva ekstrema: podvrgavanje svake predodžbe subverzivnom utjecaju višeznačnosti ; te dovođenje diskursa do točke u kojoj višeznačnost prestaje biti važna.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filozofija, Povijest umjetnosti, Interdisciplinarne humanističke znanosti, Književnost, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)