Pregled bibliografske jedinice broj: 1128958
Kompetencije odgojitelja u poticanju dječjega jezičnog razvoja
Kompetencije odgojitelja u poticanju dječjega jezičnog razvoja // Zbornik radova simpozija Pedagogija i psihologija: od ispravljanja nedostataka do poticanja osobnih snaga i vrlina
Zagreb, Hrvatska, 2019. str. 52-53 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1128958 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Kompetencije odgojitelja u poticanju dječjega
jezičnog razvoja
(Competence of Preschool Education Teachers in
the Promotion of Language and
Speech of Children)
Autori
Matijević, Katarina ; Gotal, Petra ; Tot, Daria
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Zbornik radova simpozija Pedagogija i psihologija: od ispravljanja nedostataka do poticanja osobnih snaga i vrlina
/ - , 2019, 52-53
ISBN
978-953-8115-65-3
Skup
Međunarodna znanstvena i umjetnička konferencija Suvremene teme u odgoju i obrazovanju – STOO 2019
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 15.11.2019. - 17.11.2019
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
odgojitelji ; razvoj govora ; razvoj jezika ; uočavanje odstupanja u razvoju jezika i govora ; znanje odgojitelja o razvoju jezika i govora
(detecting speech and language difficulties ; early education teacher ; knowledge of language and speech development ; language development ; speech development)
Sažetak
Sposobnost jezične komunikacije jedna je od djetetovih ključnih kompetencija i od velikog je značenja za njegov kognitivni, socijalno-kognitivni, emocionalni i obrazovni razvoj te cjeloživotno učenje (Weinert, Doil i Frevert, 2008). U razvoju jezičnih vještina djece osobito se ističe uloga odgojitelja (Strohmer i Mischo, 2016 ; ECCE Study Group, 1997). Iznimno je važno da odgojitelji imaju znanja, vještine i sposobnosti koje će im omogućiti da u radu s djecom rane i predškolske dobi budu kompetentni u prepoznavanju urednog razvoja govora i jezika, kao i u prepoznavanju onoga što ne slijedi razvojnu liniju u skladu s kronološkom dobi djeteta. Naputci Europske komisije (2011, 2012) naglašavaju obvezu osiguravanja visoke kvalitete obrazovanja i skrbi u ranom djetinjstvu kako bi se omogućilo osnaživanje sve djece u ostvarenju razvojnih potencijala. Već bi samim detektiranjem odstupanja od urednog razvoja djeci bilo omogućeno pravovremeno upućivanje na adrese stručnjaka te rana intervencija i rehabilitacija prije polaska u školu. Stoga je cilj ovog rada ispitati kod odgojitelja znanja o dječjemu jezičnom razvoju i poticanju jezičnih vještina. U istraživanju je sudjelovalo 157 odgojitelja s područja Republike Hrvatske. Korišten je mjerni instrument Fragebogen zum Wissen über Sprache (Strohmer i Mischo, 2015) – Upitnik za procjenu znanja o razvoju jezika i govora. Rezultati ukazuju na to da je razina znanja ispitanika na korištenoj mjernoj ljestvici oko 60 %. Sveukupno, rezultati upućuju na nezadovoljavajuću razinu stručnosti ispitanika u naobrazbi o jezičnom razvoju i njegovu poticanju, što je znanstveno i politički poželjno prema ECCE Study Group (1997). Naime, na devet varijabli ispitanici nisu prešli prag od 50 % točnih odgovora usprkos relativno velikom broju ispitanika s visokom stručnom spremom i s dodatnom edukacijom iz područja razvoja jezika i govora. U svrhu dublje analize kvantitativnog dijela istraživanja, provedeni su polustrukturirani intervjui. Rezultati istraživanja upućuju na potrebu pravovremenoga inicijalnoga, kao i kontinuiranoga profesionalnog usavršavanja odgojitelja za stjecanje specifičnih kompetencija. Također je moguće razmotriti potrebu za uvođenjem dodatnih sadržaja (kolegija) ove tematike na studijima za obrazovanje odgojitelja u Republici Hrvatskoj.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Učiteljski fakultet, Zagreb