Pregled bibliografske jedinice broj: 1128724
FUNKCIJA USMENOKNJIŽEVNIH TEKSTOVA U UDŽBENICIMA HRVATSKOG JEZIKA RAZREDNE NASTAVE
FUNKCIJA USMENOKNJIŽEVNIH TEKSTOVA U UDŽBENICIMA HRVATSKOG JEZIKA RAZREDNE NASTAVE // Učitelj - između tradicije i suvremenosti/ The Teacher: Between Tradition and Modernity / Vrcić-Mataija, Sanja ; Cvitković Kalanjoš, Ines (ur.).
Gospić: Sveučilište u Zadru, 2021. str. 89-106 (predavanje, domaća recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 1128724 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
FUNKCIJA USMENOKNJIŽEVNIH TEKSTOVA U UDŽBENICIMA
HRVATSKOG JEZIKA RAZREDNE NASTAVE
(ORAL LITERATURE IN TEXTBOOKS FOR CROATIAN LANGUAGE
IN CLASSROOM TEACHING)
Autori
Brala-Mudrovčić, Jasminka ; Komin, Kristina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Učitelj - između tradicije i suvremenosti/ The Teacher: Between Tradition and Modernity
/ Vrcić-Mataija, Sanja ; Cvitković Kalanjoš, Ines - Gospić : Sveučilište u Zadru, 2021, 89-106
ISBN
978-953-331-325-2
Skup
6. Dani Šime i Ante Starčevića: Učitelj - između tradicije i suvremenosti = The teacher between tradition and modernity
Mjesto i datum
Gospić, Hrvatska, 24.05.2019. - 25.05.2019
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
usmena književnost, razredna nastava, hrvatski jezik, hrvat-ska književnost
(oral literature, classroom teaching, Croatian language, Croatian literature)
Sažetak
U radu se istražuje zastupljenost usmene književnosti u odabranim primjerima udž-benika iz književnosti i integriranih udžbenika za nastavu književnosti u nižim ra-zredima osnovne škole koje je odobrilo Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta Republike Hrvatske u Katalogu udžbenika i školskog pribora. Polazište za istraživanje su udžbenici sljedećih nakladnika: Školske knjige, Profila i Alfe. Analiza obuhvaća zastupljenost po razredima i raznovrsnost predstavljanja usmenoknjiževnih oblika iz-borom odlomaka u udžbenicima, odnos izbora odlomaka i djela te klasifikaciju na rodove i vrste. Uvid u udžbenike dovodi do spoznaje o raznolikoj uključenosti usmene književnosti u nastavni proces, ali i o potrebi još većeg udjela usmenoknjiževnih obli-ka jer su oni zbog svoje čvrste utkanosti u narodno biće dobro polazište za usvajanje brojnih književnoteorijskih i jezičnih sadržaja u razrednoj nastavi pa će se u radu dati i analiza takve funkcionalnosti tekstova. Osim toga u radu se daje i teorijski pregled usmene književnosti, odnosno pojmovno određenje te književnosti, suodnos usmene i pisane književnosti te povijesni pregled usmene književnosti u Hrvatskoj. Bajke, pri- povijetke, predaje, legende, obredni i dramski dijalozi, epske i lirske pjesme, balade, romance, poslovice, zagonetke i drugi usmeni žanrovi puni su različitih tradicija te otud izviru distinktivna svojstva i posebnost, a posebna specifičnost hrvatske usmene književnosti je jezik s trima narječjima (čakavskim, kajkavskim i štokavskim) na kojem su ih pripovjedači slušali, zapamtili i potom dalje prenosili. Rad daje i pregled zastu-pljenosti pojedinih narječja i njihovu funkcionalnost u usvajanju jezičnih sadržaja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija