Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1128647

Ustavna pismenost kao preduvjet građanske pismenosti: istraživanje ustavne pismenosti nastavnika visokoškolskih ustanova u gradu Rijeci


Barić, Sanja; Debeljak, Sandra; Gligora Marković, Maja
Ustavna pismenost kao preduvjet građanske pismenosti: istraživanje ustavne pismenosti nastavnika visokoškolskih ustanova u gradu Rijeci // Zbornik Pravnog fakulteta Sveučilišta u Rijeci, 42 (2021), 1; 43-68 doi:10.30925/zpfsr.42.1.3 (međunarodna recenzija, prethodno priopćenje, znanstveni)


CROSBI ID: 1128647 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Ustavna pismenost kao preduvjet građanske pismenosti: istraživanje ustavne pismenosti nastavnika visokoškolskih ustanova u gradu Rijeci
(Constitutional literacy as a precondition of civic literacy: constitutional literacy results of higher education teachers in the city of Rijeka)

Autori
Barić, Sanja ; Debeljak, Sandra ; Gligora Marković, Maja

Izvornik
Zbornik Pravnog fakulteta Sveučilišta u Rijeci (1330-349X) 42 (2021), 1; 43-68

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, prethodno priopćenje, znanstveni

Ključne riječi
ustavna pismenost ; Ustav RH ; Sveučilište u Rijeci ; Veleučilište u Rijeci ; PAR
(constitutional literacy ; Constitution of the Republic of Croatia ; University of Rijeka ; Polytechnic of Rijeka ; PAR University College Rijeka)

Sažetak
U povodu 30. godišnjice donošenja Ustava RH (22.12.1990. – 22.12.2020.) polazimo od teze da je u RH podrazvijena politička kultura koja doprinosi nekvalitetnom djelovanju ustavne demokracije u našoj državi. S obzirom na poznatu poveznicu između građanske i ustavne pismenosti, gdje je druga temeljni sastojak prve, razvili smo opći mjerni okvir ustavne pismenosti i proveli istraživanje ustavne pismenosti najobrazovanijih građana grada Rijeke. Uzorak čini 44 % (N=561) od ukupnog broja nastavnika Sveučilišta u Rijeci, Veleučilišta u Rijeci i Poslovne akademije Rijeka. Analiza rezultata dovodi do sljedećih zaključka. Postoji značajni interes za poznavanje sadržaja, djelovanja i tumačenje našeg Ustava. Postojeće se znanje, međutim, ponajprije zadržava na razini osnova i općih znanja uz vrlo zabrinjavajuće nepoznavanje ustavnih refleksija na svakodnevni život društvene zajednice, kao i recentnu stvarnost. Eklatantni su primjeri sljedeći: preko 46 % ispitanika ne zna kako se formira vlada RH (koja je većina potrebna za osvajanje vlasti), preko 42 % ne zna da je održan referendum o braku i 70 % ispitanika ne zna da pravo EU-a ima primat pred pravom svake države članice, pa tako i RH. Istodobno i ohrabrujuće, utvrđena je i odgovarajuća razina samokritičnosti kroz korektnu procjenu vlastitog (ne)poznavanja Ustava RH, kao i relevantna samoinicijativna spremnost na (online) edukacije o toj tematici.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Pravo, Informacijske i komunikacijske znanosti

Napomena
Ovaj je rad sufinancirala Hrvatska zaklada za
znanost projektom
IP-CORONA-04-2086 te Sveučilište u Rijeci
projektom
Pravni aspekti digitalne transformacije društva,
uniridrustv-18-252.



POVEZANOST RADA


Projekti:
HRZZ-IP-CORONA-2020-04-2086 - Život u doba bolesti COVID-19 – socijalne implikacije za sigurnost i dobrobit ranjivih skupina u europskom kontekstu (Rittossa, Dalida, HRZZ - 2020-04) ( CroRIS)

Ustanove:
Medicinski fakultet, Rijeka,
Pravni fakultet, Rijeka,
Veleučilište u Rijeci

Poveznice na cjeloviti tekst rada:

doi hrcak.srce.hr www.webofscience.com heinonline.org

Citiraj ovu publikaciju:

Barić, Sanja; Debeljak, Sandra; Gligora Marković, Maja
Ustavna pismenost kao preduvjet građanske pismenosti: istraživanje ustavne pismenosti nastavnika visokoškolskih ustanova u gradu Rijeci // Zbornik Pravnog fakulteta Sveučilišta u Rijeci, 42 (2021), 1; 43-68 doi:10.30925/zpfsr.42.1.3 (međunarodna recenzija, prethodno priopćenje, znanstveni)
Barić, S., Debeljak, S. & Gligora Marković, M. (2021) Ustavna pismenost kao preduvjet građanske pismenosti: istraživanje ustavne pismenosti nastavnika visokoškolskih ustanova u gradu Rijeci. Zbornik Pravnog fakulteta Sveučilišta u Rijeci, 42 (1), 43-68 doi:10.30925/zpfsr.42.1.3.
@article{article, author = {Bari\'{c}, Sanja and Debeljak, Sandra and Gligora Markovi\'{c}, Maja}, year = {2021}, pages = {43-68}, DOI = {10.30925/zpfsr.42.1.3}, keywords = {ustavna pismenost, Ustav RH, Sveu\v{c}ili\v{s}te u Rijeci, Veleu\v{c}ili\v{s}te u Rijeci, PAR}, journal = {Zbornik Pravnog fakulteta Sveu\v{c}ili\v{s}ta u Rijeci}, doi = {10.30925/zpfsr.42.1.3}, volume = {42}, number = {1}, issn = {1330-349X}, title = {Ustavna pismenost kao preduvjet gra\djanske pismenosti: istra\v{z}ivanje ustavne pismenosti nastavnika visoko\v{s}kolskih ustanova u gradu Rijeci}, keyword = {ustavna pismenost, Ustav RH, Sveu\v{c}ili\v{s}te u Rijeci, Veleu\v{c}ili\v{s}te u Rijeci, PAR} }
@article{article, author = {Bari\'{c}, Sanja and Debeljak, Sandra and Gligora Markovi\'{c}, Maja}, year = {2021}, pages = {43-68}, DOI = {10.30925/zpfsr.42.1.3}, keywords = {constitutional literacy, Constitution of the Republic of Croatia, University of Rijeka, Polytechnic of Rijeka, PAR University College Rijeka}, journal = {Zbornik Pravnog fakulteta Sveu\v{c}ili\v{s}ta u Rijeci}, doi = {10.30925/zpfsr.42.1.3}, volume = {42}, number = {1}, issn = {1330-349X}, title = {Constitutional literacy as a precondition of civic literacy: constitutional literacy results of higher education teachers in the city of Rijeka}, keyword = {constitutional literacy, Constitution of the Republic of Croatia, University of Rijeka, Polytechnic of Rijeka, PAR University College Rijeka} }

Časopis indeksira:


  • Web of Science Core Collection (WoSCC)
    • Emerging Sources Citation Index (ESCI)
  • HeinOnline


Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::


  • Sociological Abstracts
  • Worldwide Political Science Abstracts
  • Sociological Abstracts (Proquest) Worldwide Political Science Abstracts (Proquest) Linguistics and Language Behavior Abstracts (Proquest) Political Science Complete (EBSCO) Directory of Open Access Journals (DOAJ)


Citati:





    Contrast
    Increase Font
    Decrease Font
    Dyslexic Font