Pregled bibliografske jedinice broj: 1128647
Ustavna pismenost kao preduvjet građanske pismenosti: istraživanje ustavne pismenosti nastavnika visokoškolskih ustanova u gradu Rijeci
Ustavna pismenost kao preduvjet građanske pismenosti: istraživanje ustavne pismenosti nastavnika visokoškolskih ustanova u gradu Rijeci // Zbornik Pravnog fakulteta Sveučilišta u Rijeci, 42 (2021), 1; 43-68 doi:10.30925/zpfsr.42.1.3 (međunarodna recenzija, prethodno priopćenje, znanstveni)
CROSBI ID: 1128647 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Ustavna pismenost kao preduvjet građanske
pismenosti: istraživanje ustavne pismenosti
nastavnika visokoškolskih ustanova u gradu
Rijeci
(Constitutional literacy as a precondition of
civic literacy: constitutional literacy results
of higher education teachers in the city of
Rijeka)
Autori
Barić, Sanja ; Debeljak, Sandra ; Gligora Marković, Maja
Izvornik
Zbornik Pravnog fakulteta Sveučilišta u Rijeci (1330-349X) 42
(2021), 1;
43-68
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, prethodno priopćenje, znanstveni
Ključne riječi
ustavna pismenost ; Ustav RH ; Sveučilište u Rijeci ; Veleučilište u Rijeci ; PAR
(constitutional literacy ; Constitution of the Republic of Croatia ; University of Rijeka ; Polytechnic of Rijeka ; PAR University College Rijeka)
Sažetak
U povodu 30. godišnjice donošenja Ustava RH (22.12.1990. – 22.12.2020.) polazimo od teze da je u RH podrazvijena politička kultura koja doprinosi nekvalitetnom djelovanju ustavne demokracije u našoj državi. S obzirom na poznatu poveznicu između građanske i ustavne pismenosti, gdje je druga temeljni sastojak prve, razvili smo opći mjerni okvir ustavne pismenosti i proveli istraživanje ustavne pismenosti najobrazovanijih građana grada Rijeke. Uzorak čini 44 % (N=561) od ukupnog broja nastavnika Sveučilišta u Rijeci, Veleučilišta u Rijeci i Poslovne akademije Rijeka. Analiza rezultata dovodi do sljedećih zaključka. Postoji značajni interes za poznavanje sadržaja, djelovanja i tumačenje našeg Ustava. Postojeće se znanje, međutim, ponajprije zadržava na razini osnova i općih znanja uz vrlo zabrinjavajuće nepoznavanje ustavnih refleksija na svakodnevni život društvene zajednice, kao i recentnu stvarnost. Eklatantni su primjeri sljedeći: preko 46 % ispitanika ne zna kako se formira vlada RH (koja je većina potrebna za osvajanje vlasti), preko 42 % ne zna da je održan referendum o braku i 70 % ispitanika ne zna da pravo EU-a ima primat pred pravom svake države članice, pa tako i RH. Istodobno i ohrabrujuće, utvrđena je i odgovarajuća razina samokritičnosti kroz korektnu procjenu vlastitog (ne)poznavanja Ustava RH, kao i relevantna samoinicijativna spremnost na (online) edukacije o toj tematici.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pravo, Informacijske i komunikacijske znanosti
Napomena
Ovaj je rad sufinancirala Hrvatska zaklada za
znanost projektom
IP-CORONA-04-2086 te Sveučilište u Rijeci
projektom
Pravni aspekti digitalne transformacije društva,
uniridrustv-18-252.
POVEZANOST RADA
Projekti:
HRZZ-IP-CORONA-2020-04-2086 - Život u doba bolesti COVID-19 – socijalne implikacije za sigurnost i dobrobit ranjivih skupina u europskom kontekstu (Rittossa, Dalida, HRZZ - 2020-04) ( CroRIS)
Ustanove:
Medicinski fakultet, Rijeka,
Pravni fakultet, Rijeka,
Veleučilište u Rijeci
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Emerging Sources Citation Index (ESCI)
- HeinOnline
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- Sociological Abstracts
- Worldwide Political Science Abstracts
- Sociological Abstracts (Proquest) Worldwide Political Science Abstracts (Proquest) Linguistics and Language Behavior Abstracts (Proquest) Political Science Complete (EBSCO) Directory of Open Access Journals (DOAJ)