Pregled bibliografske jedinice broj: 1122024
Primjena ukapljenog prirodnog plina kao goriva u prometu s naglaskom na potencijale tržišta Republike Hrvatske i gravitirajuće regije
Primjena ukapljenog prirodnog plina kao goriva u prometu s naglaskom na potencijale tržišta Republike Hrvatske i gravitirajuće regije, 2021., postdiplomski specijalisticki, Ekonomski fakultet ; Poslijediplomski specijalistički studij:Ekonomija energetskog sektora -MBA, Rijeka
CROSBI ID: 1122024 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Primjena ukapljenog prirodnog plina kao goriva u
prometu s naglaskom na potencijale tržišta
Republike Hrvatske i gravitirajuće regije
(Application of Liquefied natural gas as a fuel in
transport with emphasis on the potential of the
market of the Republic of Croatia and the
Gravitating region)
Autori
Domazet, Nina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, postdiplomski specijalisticki
Fakultet
Ekonomski fakultet ; Poslijediplomski specijalistički studij:Ekonomija energetskog sektora -MBA
Mjesto
Rijeka
Datum
10.03
Godina
2021
Stranica
116
Mentor
Darko Pavlović
Ključne riječi
Plin ; UPP ; potrošnja UPP-a ; transport ; brodovi ; kamioni ; energetska tranzicija ; gravitirajuća regija
(Gas ; LNG ; LNG consumption ; transport ; vessels ; heavy freight ; energy transition ; gravitational region)
Sažetak
Prirodni plin ključno je gorivo u energetskoj tranziciji prema niskougljičnom društvu te ujedno jedino fosilno gorivo za koje se globalno predviđa da će porasti njegova potražnja na tržištu. Međunarodna agencija za energetiku (IEA) u svom scenariju novih politika smatra prirodni plin najbrže rastućim fosilnim gorivom, koje bi pretekavši ugljen do 2040. godine postalo drugi najveći svjetski izvor energije nakon nafte, te uz porast potražnje od 1, 6% godišnje, potrošnja plina u 2040. godini mogla bi biti gotovo 45% veća nego danas. No gledajući EU u svijetlu činjenice da se potražnja za prirodnim plinom u Europi (35 zemalja) smanjila u 2018. godini prvi put u tri godine i dosegla 536 milijardi kubičnih metara te da će buduće mjesto prirodnog plina u europskom energetskom sustavu odrediti potrebu za uvozom, uključujući i ukapljeni prirodni plin (u daljnjem tekstu kratica LNG) možemo zaključiti kako se ta „plinska budućnost“ danas sve više suočava s velikim neizvjesnostima uslijed politika klimatskih promjena. U tom kontekstu sve je izraženija tendencija da se plin koristi u prometu, mahom u urbaniziranim i gusto naseljenim obalnim zonama, zbog ekoloških razloga. Ipak, za LNG globalna dinamika još uvijek relativno spora, kako u cestovnom tako i u pomorskom transportu. Inicijalno postoji problem „kokoš i jaje“ – potrošnje LNG-a neće biti ako ne bude dovoljno razvijene infrastrukture, a izgradnja infrastrukture je relativno skupa i neekonomično ju je graditi pošto još uvijek nema dovoljno potrošnje koja će investicije učiniti ekonomski opravdanima. To posebno dolazi do izražaja kod bunkeringa LNG-a. Zbog nepostojanja široke globalne mreže za bunkering, te donedavno ekološki liberalne globalne politike spram pomorskih goriva, brodovlasnici pak nisu bili potaknuti investirati u brodove s plinskim pogonom. S druge strane, primjena LNG-a u cestovnom transportu je ekološki dvojbena a ograničena je na teški teretni promet i to isključivo na dužim udaljenostima. Problem manjka infrastrukture za punjenje može se u Europi relativno brzo uspješno riješiti poticanjem iz nacionalnih proračuna odnosno europskih fondova, što se već i čini, ali ograničeno i nesustavno. S obzirom da se zbog dekarbonizacijske politike EU sve više postavlja pitanja poticanja fosilnih goriva i infrastruktue koja ih podržava trenutno postoji uzak vremenski procjep u kojem će fosilna goriva uživati poticaje, kao i gradnja infrastrukture za njihovo korištenje. Nakon toga može se očekivati progresivno veće oporezivanje fosilnih goriva kako bi se potaknulo njihovo postupno napuštanje, što će investicije u plinsku infrastrukturu i vozila/plovila učiniti neatraktivnima. Hrvatska, kao zemlja koja gradi LNG-terminal trebala bi čim prije zauzeti proaktivnu politiku oko primjene plina u prometu.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Rudarstvo, nafta i geološko inženjerstvo, Interdisciplinarne tehničke znanosti, Ekonomija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Ekonomski fakultet, Rijeka,
Geotehnički fakultet, Varaždin
Profili:
Darko Pavlović
(mentor)