Pregled bibliografske jedinice broj: 1121668
Odnos subkulture i suvremene umjetnosti na primjeru zagrebačkih grafita od početka devedesetih godina 20. stoljeća do danas
Odnos subkulture i suvremene umjetnosti na primjeru zagrebačkih grafita od početka devedesetih godina 20. stoljeća do danas, 2014., diplomski rad, diplomski, Filozofski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 1121668 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Odnos subkulture i suvremene umjetnosti na
primjeru zagrebačkih grafita od početka
devedesetih godina 20. stoljeća do danas
(The relationship between subculture and
contemporary art on the example of Zagreb
graffiti
from the early 1990s until today)
Autori
Kučinac, Dunja
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
01.01
Godina
2014
Stranica
81
Mentor
Galjer, Jasna
Ključne riječi
grafiti, subkultura, kulturalni studiji, postmodernizam
(graffiti, subculture, cultural studies, postmodernism)
Sažetak
Rad analizira odnos između tradicionalnih grafita, koji nastaju u kontekstu mladenačkih subkultura te suvremenog street arta koji se u prostoru grada Zagreba počinje javljati nakon 2000. godine, a danas formira specifičan postmoderni umjetnički žanr. Osim istog urbanog i društvenog konteksta, zagrebački grafiti i street art dijele određene taktike i simbolički potencijal. S druge strane, mnoštvo je estetskih i socioloških promjena koje iziskuju odmicanje od tradicionalnih socioloških tumačenja grafita i uspostavu novih interpretativnih alata. U radu se stoga analizira stručni diskurs u hrvatskoj sociologiji i povijesti umjetnosti koji se bavio temom grafita te se pokušava utvrditi u kojem će se smjeru kretati teorijski i kritički napori da se mapira i valorizira lokalno street art polje. Subkulturne grafite u radu se dijeli i analizira u nekoliko karakterističnih skupina: glazbeni grafiti i politizirani grafiti koje ispisuju pripadnici novih društvenih pokreta, navijački grafiti te naposlijetku writerski grafiti, koji naglasak s političke instrumentaliziranosti premiještaju na likovnost te utoliko funkcioniraju kao najbliže preteče street arta. Polje suvremenog zagrebačkog street arta u radu se istražuje iz nekoliko perpektiva: estetska pluralnost i specifične umjetničke taktike koje street art koristi ; promjena u habitusu umjetnika i strukturi zajednice koja „proizvodi“ suvremeni street art ; istovremeni ulični i „virtualni život“ street arta te, na koncu, proces institucionalizacije u koji je zagrebački street art ušao u posljednjih nekoliko godina. Osim s tradicionalnim subkulturnim grafitima, street art u Zagrebu komunicira s umjetničkim intervencijama izvedenima u javnom prostoru, prije svega u kontekstu propitivanja teme kontrole i upravljanja javnim resursima. Osvrćući se na zajedničko participiranje grafita, street arta i umjetničkih intervencija u toj svojevrsnoj „borbi za vidljivost“, ovaj rad nastoji ukazati na odnose moći koje svaki umjetnički i društveni čin razotkriva, preispituje ili perpetuira.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti, Znanost o umjetnosti, Interdisciplinarne humanističke znanosti