Pregled bibliografske jedinice broj: 1121652
Motivi sage o Sigurdu u kontekstu srednjovjekovne umjetnosti u Skandinaviji
Motivi sage o Sigurdu u kontekstu srednjovjekovne umjetnosti u Skandinaviji, 2020., diplomski rad, diplomski, Filozofski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 1121652 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Motivi sage o Sigurdu u kontekstu srednjovjekovne
umjetnosti u Skandinaviji
(Motifs Portraying the Saga of Sigurd in the
Context of Medieval Art in Scandinavia)
Autori
Sukalić, Lucija
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
24.09
Godina
2020
Stranica
86
Mentor
Maraković, Nikolina ; Bilogrivić, Goran
Ključne riječi
drveni crkveni portali, kršćanstvo, poganski motivi, saga o Sigurdu, Skandinavija, srednjovjekovna umjetnost
(wooden church portals, Christianity, pagan motifs, Saga of Sigurd, Scandinavia, medieval art)
Sažetak
U radu se kroz analizu i kritičku diskusiju istražuje uloga određenih motiva u kontekstu skandinavske srednjovjekovne umjetnosti od početka 11. do druge polovice 13. stoljeća. Pobliže su istraženi spomenici na kojima su prikazani motivi interpretirani kao dijelovi Sigurdova i Gunnarova života, opisani u srednjovjekovnim sagama i često tumačeni kao poganski i problematični. Raniji sačuvani prikazi nalaze se na kamenim križevima otoka Man i gotlandskom oslikanom kamenju, a svakako najpoznatiji švedski prikaz nalazi se na ramsundskom kamenu. Zbog svog specifičnog konteksta posebna pozornost dana je prikazima na norveškim drvenim portalima datiranima u 13. stoljeće. Ikonografski programi ovih portala ukazuju na dobro poznavanje teme i korištenje starih motiva u nove teološke svrhe. Motivi herojskih saga stavljeni su ovdje u sakralni kontekst i to na ključnu poziciju građevine. Imajući na umu umjetničko nasljeđe životinjskih stilova i promjenu uloga motiva tih stilova unutar kršćanskog konteksta, slična se promjena može pratiti u kontekstu 'Sigurdovih' motiva. Lik Sigurda je, dakle, prošao transformaciju od mitološkog lika, preko povijesnog heroja do općeg simbola borbe protiv zla. U vrijeme oslikanog kamenja služio je kao medijator između vjera, a na portalima vjerojatno ispunjavao potencijal ulaza u crkvu kroz prenošenje ključnih političkih i crkvenih poruka intelektualnih elita.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb