Pregled bibliografske jedinice broj: 1121058
Pokret i gesta u opusu Vanje Radauša
Pokret i gesta u opusu Vanje Radauša, 2014., diplomski rad, Filozofski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 1121058 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Pokret i gesta u opusu Vanje Radauša
(Movement and gesture in the opus of Vanja Radauš)
Autori
Kokolj, Dora.
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
12.04
Godina
2014
Stranica
46
Mentor
Dulibić, Frano
Ključne riječi
Vanja Radauš ; moderno hrvatsko kiparstvo ; pokret ; gesta
(Vanja Radauš ; modern Croatian sculpture ; movement ; gesture)
Sažetak
U ovom diplomskom radu izložen je presjek kroz opus Vanje Radauša, značajnog hrvatskog kipara. Njegova djela u mnogočemu su osebujna i posebna te predstavljaju svjedočanstvo jedne ere, ere dvadesetog stoljeća, stoljeća koje je obilježeno krizama, ratovima i drugim događajima. To je vrijeme Vanja Radauš u svojim djelima iznio na sebi svojstven način, istaknuvši gestu i pokret figure na prepoznatljiv način, što je bio poticaj da se upravo njegovo djelo pokuša interpretirati uz pomoć Labanove analize pokreta. Specifičnosti pokreta Radauševih skulptura su u njegovim djelima važno obilježje. Radauš pokrete prikazuje kroz različite položaje i zamrznute trenutke, kroz različite stupnjeve dinamike i kakvoće. U ranijim djelima on iskazuje dramatiku i živost postojanja, dok je u kasnijim ciklusima čvršći i suptilniji. Unatoč tome što pokreti i gesta unutar kiparskih djela Vanje Radauša nisu uvijek ekspresivni, odnosno pokrenutost skulptura u određenim ciklusima (primjerice pokreta unutar ciklusa Čovjek i kras, Krvavi fašnik te Stupovi hrvatske kulture) je više suptilna nego što je ekspresivna, mislim da ova karakteristika i dalje doprinosi kiparskom izrazu te ga između ostaloga baš i tom suptilnošću čini osebujnim. Tifusari pak svojim izobličenim tijelima prikazanim u spokojnim pozama naglašavaju proživljene patnje, njihovi su pokreti smireni te itekako doprinose cijelom doživljaju ; mirnoća i jednostavnost pokreta doprinose njihovoj jezivoj prisutnosti. Ovakav je pak izraz pokreta omogućio Radaušu izravnije prenošenje osjećaja. Razumijevanje pokreta omogućava uvid u psihu i karakter te time doprinosi poznavanju ljudi i onoga što oni osjećaju. Takvo korištenje pokreta, vezano uz psihu i prenošenje osjećaja, naglašeno je i u ciklusu Panopticum croaticum. Ovaj ciklus karakteriziraju neprirodno i neljudsko, pokreti i gesta različitih su dinamika i značenja, a zajednička im je istaknutost dramatike i osjećaja. Razne teme okarakterizirane su različitim pokretima, a naglasak je manje ili više stavljen na specifične elemente pokreta kako bi se što bolje i što kvalitetnije prikazao željeni umjetnikov stav, pogled na život i njegov komentar. Pokret je u funkciji komunikacije, u funkciji jezika koji omogućuje neposredan odnos između kipara i publike. Specifičnost geste i pokreta ovih kiparskih djela nalazi se u načinu na koji su predstavljeni, njihovoj suptilnosti te u njihovom potencijalu. Istaknuti su kroz jednostavnost njihovih prikaza, potencirani su osjećajima koje prikazuju i kiparevom vještinom korištenja tehnike. Labanovom su analizom ti pokreti analizirani kroz jedan afirmiran i utvrđen pregled značajki i osebujnosti pokreta te su kroz nju osviještene karakteristike koje obilježavaju ovaj opus. Korištenjem Labanove analize pokreta koja omogućuje sistematsko opisivanje te interpretaciju pokreta, mislim da je opravdana važnost geste i specifičnih pokreta analiziranih na izabranim skulpturama iz opusa Vanje Radauša.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti