Pregled bibliografske jedinice broj: 1118388
Ovladanost standardnim hrvatskim jezikom na kraju obveznoga obrazovanja
Ovladanost standardnim hrvatskim jezikom na kraju obveznoga obrazovanja, 2015., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 1118388 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Ovladanost standardnim hrvatskim jezikom na kraju obveznoga obrazovanja
(Acquisition of Croatian Standard at the End of Obligatory Education)
Autori
Češi, Marijana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
12.10
Godina
2015
Stranica
202
Mentor
Jelaska, Zrinka
Ključne riječi
hrvatski jezik, ovladavanje jezikom standardni jezik, leksik, gramatika
(Croatian language, language learning and acquisition, grammar)
Sažetak
U radu su istražena jezična obilježja pisanih tekstova učenika na kraju osmoga razreda da bi se utvrdila ovladanost pojedinim leksičkim, sintaktičkim i diskursnim razvojnim jezičnim obilježjima standardnoga hrvatskoga jezika na kraju obveznoga obrazovanja. Budući da je to razvojno razdoblje nakon jezične automatizacije tijekom kojega se ovladava sve složenijim rječnikom, sintaksom i tekstnom strukturom, oblikovani su modeli leksičke, sintaktičke i diskurzivne složenosti. Modeli leksičke, sintaktičke i diskurzivne složenosti poslužili su za oblikovanje varijabli. Korpus istraživanja čine prikupljeni sastavci učenika sjevernoga i južnoga dijela Hrvatske. Cilj je bio istražiti jezična obilježja vezanih tekstova prikupljenih slučajnim odabirom škola u dvije županije odabrane zbog velike međusobne prostorne udaljenost, Dubrovačko-neretvanskoj županiji i županiji Grad Zagreb. Tekstovi učenika nastali su na redovitom satu vježbe Hrvatskoga jezika pri kraju školske godine osmoga razreda osnovne škole. Leksička, sintaktička i diskurzivna obilježja teksta bit će uspoređivana s obzirom na prostornu udaljenost indeksom leksičke, sintaktičke i diskurzivne složenosti. Na temelju kvantitativnih podataka dobit će se uvid u ovladanost standardnim hrvatskim jezikom na korpusu od sto učeničkih sastavaka. Omjerom natuknica i pojavnica u tekstu dobila se leksička raznolikost teksta koja pokazuje ovladanost brojem različitih riječi, tzv. bogatstvo rječnika, a omjerom samoznačnica i pojavnica u tekstu dobili su se podaci o leksičkoj gustoći koji su pokazatelji obavijesnosti teksta. Prosječni broj pojavnica pokazatelj je duljine teksta koji učenici mogu sastaviti u didaktičkim uvjetima. Kao preduvjet za istraživanje razvojnih jezičnih obilježja radi stvaranja uvjeta za podlogu jezičnoga standarda, istražen je prosječni broj riječi u rečenici, rečenica u tekstu i prosječna duljina iskaza riječi kao važni pokazatelji sintaktičke produktivnosti. Udio i broj rečenica po sastavu i sadržaju, još su dvije kategorije sintaktičke složenosti, važni pokazatelji sintaktičke razvojne razine na obavijesnoj i sadržajnoj razini. Ovladanost diskursom analizirana je s obzirom na vanjska i unutarnja obilježja teksta koja su određena s obzirom na smjernice zadatka prema kojemu su nastali učenički tekstovi, ali i sastavnice jezičnih komponenti diskurzivne kompetencije unutar modela komunikacijske kompetencije. Važan čimbenik određivanja varijabli istraživanja je i odgojno-obrazovni kontekst. Dobiveni rezultati istraživanja omogućili su uvid u ovladanost jezičnim obilježjima standardnoga hrvatskoga jezika na razini vokabulara, sintakse i diskursa. Rezultati istraživanja rječničke i sintaktičke jezične djelatnosti pisanja, mogu poslužiti za određivanje jezične razvojne norme. Vrijednost dobivenih podataka je inicijalni uvid u pojedine jezično komunikacijske kompetencije na materinskome jeziku na kraju obveznog obrazovanja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb