Pregled bibliografske jedinice broj: 1118194
Spolne razlike u doprinosu obiteljskog čitalačkog okruženja motivaciji za čitanje u ranoj adolescenciji
Spolne razlike u doprinosu obiteljskog čitalačkog okruženja motivaciji za čitanje u ranoj adolescenciji, 2020., diplomski rad, diplomski, Odsjek za psihologiju, Filozofski fakultet Zagreb, Zagreb
CROSBI ID: 1118194 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Spolne razlike u doprinosu obiteljskog čitalačkog okruženja motivaciji za čitanje u ranoj adolescenciji
(Gender differences in the contribution of family reading environment to reading motivation in early adolescence)
Autori
Matuško, Maša
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Odsjek za psihologiju, Filozofski fakultet Zagreb
Mjesto
Zagreb
Datum
29.09
Godina
2020
Stranica
39
Mentor
Keresteš, Gordana
Ključne riječi
obiteljsko čitalačko okruženje ; intrinzična motivacija za čitanje ; ekstrinzična motivacija za čitanje ; spolne razlike
(family reading environment ; intrinsic reading motivation ; extrinsic reading motivation ; gender differences)
Sažetak
Motivacija za čitanje povezana je sa socijalnim, kognitivnim i akademskim ishodima, te je jedan od izvora spolnih razlika u čitalačkim vještinama. Cilj ovog rada bio je ispitati odnos obiteljskog čitalačkog okruženja s intrinzičnom i ekstrinzičnom motivacijom za čitanje te spolne razlike u tom odnosu u ranoj adolescenciji. Podaci su prikupljeni u sklopu istraživanja Ljetne psihologijske škole Filozofskog fakulteta u Zagrebu 2017. na prigodnom uzorku učenika od 4. do 7. razreda zagrebačkih škola (N = 811). Varijable obiteljskog čitalačkog okruženja (obrazovanje roditelja, stavovi roditelja prema čitanju, roditeljske čitalačke navike i broj knjiga u kućanstvu) objasnile su značajan udio varijance motivacije za čitanje, pri čemu su bolje objašnjavale varijancu intrinzične u odnosu na ekstrinzičnu motivaciju. Najbolji prediktor obje vrste motivacije bili su stavovi roditelja prema čitanju. Veći broj knjiga u kućanstvu bio je povezan s višom intrinzičnom i nižom ekstrinzičnom motivacijom. Intrinzičnu motivaciju predviđale su još i roditeljske navike čitanja. Obrazovanje roditelja nije predviđalo ni jednu vrstu motivacije za čitanje. Odnos ekstrinzične motivacije i obiteljskog čitalačkog okruženja nije ovisio o spolu, ali je spol moderirao odnos stavova roditelja prema čitanju i roditeljskih čitalačkih navika s intrinzičnom motivacijom, pri čemu je intrinzična motivacija dječaka bila snažnije povezana s obiteljskim čitalačkim okruženjem nego što je to bila intrinzična motivacija djevojčica. Nalazi ukazuju na važnost pozitivnog obiteljskog čitalačkog okruženja za motivaciju djece za čitanje, posebno dječaka, u razdoblju kada vršnjaci počinju imati sve veću ulogu u odabiru aktivnosti u slobodno vrijeme.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija