Pregled bibliografske jedinice broj: 1118167
Uloga motivacije za čitanje i navika čitanja u predviđanju jezičnih sposobnosti
Uloga motivacije za čitanje i navika čitanja u predviđanju jezičnih sposobnosti, 2018., diplomski rad, diplomski, Odsjek za psihologiju, Filozofski fakultet Zagreb, Zagreb
CROSBI ID: 1118167 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Uloga motivacije za čitanje i navika čitanja u predviđanju jezičnih sposobnosti
(The role of reading motivation and reading habits in the prediction of language abilities)
Autori
Juras, Luka
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Odsjek za psihologiju, Filozofski fakultet Zagreb
Mjesto
Zagreb
Datum
28.11
Godina
2018
Stranica
44
Mentor
Keresteš, Gordana
Ključne riječi
rječnik ; gramatika ; motivacija za čitanje ; navike čitanja ; spolne razlike
(vocabulary knowledge ; grammar knowledge ; reading motivation ; reading habits ; gender differences)
Sažetak
Čitanje je jedan od najvažnijih prediktora jezičnih sposobnosti. Cilj ovog rada bio je ispitati ulogu motivacije za čitanje i navika čitanja u predviđanju bogatstva rječnika i gramatičkih znanja, kao i spolne razlike u tim prediktivnim modelima, u hrvatskom, jeziku plitke ortografije i složene gramatike. Istraživanje smo proveli na prigodnom uzorku učenika od 4. do 7. razreda zagrebačkih osnovnih škola. Prikupili smo samoprocjene intrinzične i ekstrinzične motivacije za čitanje i navika čitanja tekstova u tradicionalnom i digitalnom obliku te smo ispitali poznavanje značenja riječi i gramatike. Rezultati hijerarhijskih regresijskih analiza pokazali su da viša intrinzična i niža ekstrinzična motivacija za čitanje te više vremena provedenog u čitanju tekstova u tradicionalnom obliku predviđaju uspjeh u testovima rječnika i gramatike. Navike čitanja tekstova u digitalnom obliku nisu imale statistički značajan doprinos u objašnjenju varijance jezičnih sposobnosti. Ekstrinzična motivacija za čitanje bila je statistički značajan moderator povezanosti tradicionalnih navika čitanja i uspjeha na testu poznavanja gramatike. Više vremena provedenog u čitanju tekstova u tradicionalnom obliku predviđalo je uspjeh na testu poznavanja gramatike samo za djecu koja su imala nisku ekstrinzičnu motivaciju za čitanje, ali ne i za onu s visokom ekstrinzičnom motivacijom za čitanje. Ovakav moderatorski efekt nije bio statistički značajan kad je kriterijska varijabla bila poznavanje značenja riječi. Prediktori jezičnih sposobnosti nisu se razlikovali za djevojčice i dječake, osim što je čitanje tekstova u tradicionalnom obliku bilo prediktivno za bogatstvo rječnika djevojčica, ali ne i dječaka. U radu su razmotrene praktične implikacije istraživanja za učinkovito poticanje razvoja jezičnih sposobnosti djece od strane nastavnika i roditelja te smjernice za buduća istraživanja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija