Pregled bibliografske jedinice broj: 1115935
Usvajanje glagola sa se u hrvatskome jeziku u ranoj dječjoj dobi
Usvajanje glagola sa se u hrvatskome jeziku u ranoj dječjoj dobi // HINIZ - hrvatski inojezični / Croatian L2 / Jelaska, Zrinka ; Gligorić, Igor Marko (ur.).
Zagreb : Klagenfurt: Hrvatsko filološko društvo ; Alpen-Adria-Universität Klagenfurt, 2020. str. 245-267
CROSBI ID: 1115935 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Usvajanje glagola sa se u hrvatskome jeziku u ranoj dječjoj dobi
(Acquisition of se-verbs in Croatian language from early childhood)
Autori
Korajac, Aida
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
HINIZ - hrvatski inojezični / Croatian L2
Urednik/ci
Jelaska, Zrinka ; Gligorić, Igor Marko
Izdavač
Hrvatsko filološko društvo ; Alpen-Adria-Universität Klagenfurt
Grad
Zagreb : Klagenfurt
Godina
2020
Raspon stranica
245-267
ISBN
978-953-296-189-8
Ključne riječi
hrvatski jezik, glagoli sa se, dječji govor, uporabno utemeljena teorija usvajanja jezika
(Croatian language, se-verbs, childes speech, usage-based theory)
Sažetak
U radu je predstavljeno istraživanje razvoja usvajanja glagola sa se kod djeteta koje usvaja hrvatski kao materinski jezik. Istraživanje se temelji na analizi prijepisa govora iz baze podataka CHILDES (Child Language Data Exchange system). Uporišnu teorijsku podlogu pritom čini uporabno utemeljena teorija usvajanja jezika (engl. usage-based theory) (Tomasello 2000, 2006, 2007 ; Lieven i Tomasello 2008) odnosno kognitivnolingvistički model ovladavanja jezikom kojim se, za razliku od generativističkoga stava, zastupa mišljenje da se jezik ovladava uporabom. Među čimbenicima koji utječu na usvajanje jezika čestoća uporabe jezične jedinice važna je jer utječe na njezino pohranjivanje kao konvencionalne jezične jedinice koja time postaje usađena (Langacker 1987: 59–69 ; Croft i Cruse 2004: 292). S obzirom na teorijski model pretpostavka je da će dijete najranije usvojiti one glagole sa se kojima je najčešće izloženo. Osnovni je cilj istraživanja utvrditi utječe li čestoća izloženosti jezičnoj jedinici na njezino usvajanje te koje će glagole sa se dijete najranije usvojiti.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija