Pregled bibliografske jedinice broj: 1115861
Trinitarna teologija križa - Recepcija i kritika starocrkvene trinitarne dogme u Jürgena Moltmanna
Trinitarna teologija križa - Recepcija i kritika starocrkvene trinitarne dogme u Jürgena Moltmanna // Nova prisutnost : časopis za intelektualna i duhovna pitanja, XV (2017), 3; 449-469 doi:10.31192/np.15.3.3 (domaća recenzija, pregledni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 1115861 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Trinitarna teologija križa - Recepcija i kritika
starocrkvene trinitarne dogme u Jürgena Moltmanna
(Trinitarian Theology of the Cross - Jürgen
Moltmann’s Reception and Critique of the Early
Church’s Trinitarian Dogma)
Autori
Matošević, Lidija ; Bukovac-Mimica, Andrej
Izvornik
Nova prisutnost : časopis za intelektualna i duhovna pitanja (1334-2312) XV
(2017), 3;
449-469
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, znanstveni
Ključne riječi
Moltmann ; Trojedini Bog ; trinitarna teologija ; teologija križa ; perihoreza ; patnja ; kristologija
(Moltmann ; the Triune God ; trinitarian theology ; theology of the cross ; perichoresis ; suffering ; Christology)
Sažetak
Trinitarna teologija križa Jürgena Moltmanna preispituje i, mogli bismo reći, korigira tradicionalan nauk o Trojedinom Bogu. Boreći se s nizom kristoloških hereza, teolozi prvih stoljeća kršćanstva morali su obraniti Kristovo božanstvo, no istovremeno objasniti kako je pritom i dalje moguća vjera u jednoga Boga. Kako bi se ovo postiglo, kao polazište su uzeli monoteizam, te su u njega naknadno nastojali uklopiti biblijsko svjedočanstvo o Ocu, Sinu i Duhu. Ovime je teologija stare Crkve uspješno odoljela triteizmu i arijanizmu, ali ne i Sabelijevu modalizmu. Umjesto od ideje monoteizma, Moltmann će krenuti obrnutim smjerom, te kao polazište uzeti biblijsko svjedočanstvo, koje pak svoj vrhunac ima na križu, da bi s te pozicije progovorio o Božjoj naravi. Budući da je mjesto na kojemu se Bog objavio križ Isusa Krista, nije primjereno o Bogu govoriti kao o jednoj, nepokretnoj, apatičnoj naravi, koja egzistira u tri osobe, već je pojam kojim se, prema Moltmannu, adekvatno mogu izraziti odnosi među osobama Trojstva perihoreza. Isusova patnja i smrt na križu pritom nije događaj u kome je patila samo ljudska narav, dok je božanska ostala nedirnuta, nego je to događaj odnosa između osoba Trojstva, konstitutivan za te osobe. Iskustvo križa novost je i za samog Boga unutar Trojstva, a jedino je u zajedništvu s takvim Bogom – koji u sebe preuzima muku, ostavljenost i potonuće stvorenja – moguće i spasenje tog istoga stvorenja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Teologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Teološki fakultet "Matija Vlačić Ilirik",
Sveučilište u Zagrebu
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Emerging Sources Citation Index (ESCI)
- Scopus
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- Religious and Theological Abstracts
- Worldwide Political Science Abstracts