Pregled bibliografske jedinice broj: 1115695
Estetika slobode
Estetika slobode // Filozofska istraživanja, 41 (2021), 161; 57-64 doi:10.21464/fi41104 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1115695 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Estetika slobode
(Aesthetics of Freedom)
Autori
Pešić, Boško
Izvornik
Filozofska istraživanja (0351-4706) 41
(2021), 161;
57-64
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
sloboda ; estetika otpora ; estetski monolit ; estetika egzistencije
(freedom ; aesthetics of resistance ; aesthetic monolith ; aesthetics of existence)
Sažetak
Smisao slobode još od Kanta filozofski se ne sagledava toliko iz unutarnjeg iskustva, koliko iz potrebe razumijevanja svijeta. Djelo slobode time nije tek jedno među mnogim ljudskim djelima, već njihova pretpostavka i razlog. U svojim najvišim dosezima sloboda na taj način egzistenciji ostavlja krajnju mogućnost u kojoj se ona sama pojavljuje kao estetski monolit. Estetika slobode, naime, sagledava njenu uzvišenost – uzvišenost koja se suprotstavlja svakoj bijedi trpljenja njenog izostanka. Sinkopa slobode u sebi sadrži njenu estetsku izvodljivost kao trzaj koji je ravan domaku, ali ne i otkriću slobode, one slobode koju su mnogi u nizanju epoha u brojnim navratima težnje različito razmatrali, ali koju zbog bijega od odgovornosti za nju nikada u cjelini njene uzvišenosti nisu do kraja otkrili. Ovo izlaganje pokušat će utoliko dati svoj doprinos u razumijevanju pitanja je li filozofsko poimanje slobode doista poput domišljanja kvadrature kruga (Arendt)
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filozofija
Napomena
After Kant the meaning of freedom is considered
not so much as inner experience, but rather
as a requisite to understand the world. In this
regard an act of freedom is not one among many
human acts, but their precondition and cause.
In its highest reaches freedom thus provides
existence with a final possibility in which it
presents itself as an aesthetic monolith.
Aesthetics of freedom considers its sublimity,
one that confronts the misery of suffering its
deprivation. The syncope of freedom consists in
itself its aesthetic feasibility as a lunge
equal to reaching, but not discovering freedom,
the same freedom many have viewed differently
in numerous moments of aspiration through the
ages, but have never discovered it in the
entirety of its sublimity due to
evading responsibility for it. This
presentation attempts to contribute to
understanding whether the philosophical concept
of freedom is in fact comparable to a square
circle (Arendt).
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Arts & Humanities Citation Index (A&HCI)
- SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI
- Scopus