Pregled bibliografske jedinice broj: 1115383
Kritički osvrt na konceptualne i metodološke probleme u istraživanjima evolucije socijalne kognicije na primjeru kooperativnoga rješavanja problema
Kritički osvrt na konceptualne i metodološke probleme u istraživanjima evolucije socijalne kognicije na primjeru kooperativnoga rješavanja problema // Psihologijske teme, 29 (2020), 3; 607-629 doi:10.31820/pt.29.3.7 (domaća recenzija, pregledni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 1115383 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Kritički osvrt na konceptualne i metodološke
probleme u istraživanjima evolucije socijalne
kognicije na primjeru kooperativnoga rješavanja
problema
(Methodological and Conceptual Issues in Studying the
Evolution of
Social Behaviour: The Case of Cooperative Problem-
Solving)
Autori
Ostojić, Ljerka
Izvornik
Psihologijske teme (1332-0742) 29
(2020), 3;
607-629
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, znanstveni
Ključne riječi
evolucija ; socijalna kognicija ; kooperacija ; kooperativno rješavanje problema ; učenje, životinje
(evolution ; social cognition ; cooperation ; cooperative problem-solving ; learning ; animals)
Sažetak
Jedno je od glavnih istraživačkih područja u socijalnoj kogniciji životinja kooperativno rješavanje problema, tj. kognicija kod međusobne suradnje životinja. Smatra se da je socijalna kognicija evoluirala zbog zahtjeva koje donosi život u grupama i često se drži adaptacijom za takav život. Analiza socijalnoga učenja, drugoga istraživačkog područja unutar socijalne kognicije, pokazala je da je ta pretpostavka u literaturi prouzročila dva problema. Prvo, postoji pristranost prema testiranju socijalnih vrsta, i drugo, postoji a priori pretpostavka da je socijalno učenje kvalitativno drugačije od individualnoga. Ta dva problema nisu nužno ograničena na socijalno učenje, nego mogu biti prisutna i u drugim poljima unutar istraživanja socijalne kognicije. Primjena slične analize na kooperativno rješavanje problema ukazuje da i u tome području postoje oba problema. Prvo, empirijska se istraživanja provode ponajprije na vrstama koje su socijalne i na onima koje pokazuju kooperativna ponašanja u divljini. Drugo, pretpostavka da se kooperativno rješavanje problema temelji na specifično socijalnim kognitivnim sposobnostima implicirana je u velikome dijelu literature. Moguće je da je to rezultat miješanja različitih komponenti unutar kognitivnoga procesa: koja je informacija potrebna za uspješnu kooperaciju i kako se ta informacija stječe. Dok prva komponenta mora uključivati informaciju o drugome pojedincu, ne postoji indikacija da se druga komponenta mora razlikovati od već poznatih, općenamjenskih mehanizama. Ta dva problema sprečavaju sistematsko ispitivanje razlika između vrsta i ometaju istraživanje evolucije kooperativnoga rješavanja problema.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Biologija, Psihologija
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus