Pregled bibliografske jedinice broj: 1115357
Filozofija glume i njezine granice: "Kriza općenito i kriza u životu glumice Sorena Kierkegaarda"
Filozofija glume i njezine granice: "Kriza općenito i kriza u životu glumice Sorena Kierkegaarda" // Metafilozofija i pitanja znanstvene metodologije : radovi Petog okruglog stola Odsjeka za filozofiju 2019. / Mikulić Borislav ; Žitko, Mislav (ur.).
Zagreb: Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2020. str. 245-274 (predavanje, međunarodna recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 1115357 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Filozofija glume i njezine granice: "Kriza
općenito i kriza u životu glumice Sorena
Kierkegaarda"
(Philosophy of Acting and its Limits: "The
Crisis and a Crisis in the Life of an Actress"
by Soren Kierkegaard)
Autori
Čale Feldman, Lada
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Metafilozofija i pitanja znanstvene metodologije : radovi Petog okruglog stola Odsjeka za filozofiju 2019.
/ Mikulić Borislav ; Žitko, Mislav - Zagreb : Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2020, 245-274
ISBN
978-953-175-908-3
Skup
5. okrugli stol nastavnika i studenata Odsjeka za filozofiju. Metafilozofija i pitanja znanstvene metodologije
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 07.12.2019
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
filozofija kazališta ; Kierkegaard ; glumica
(philosophy of theatre ; Kierkegaard ; actress)
Sažetak
Fenomen glume zbog svoje je korijenske upletenosti u fundamentalna pitanja estetike i filozofske antropologije ostao trajnim suputnikom bogate tradicije koja vodi od Platona do danas, kada se filozofija kazališta/izvedbe pokušava i infrastrukturno legitimirati - kroz studijske grupe, časopise, knjige i internetske forume - kao zasebna grana na susretištima filozofskog i teatrološkog (usp. Hamilton, 2007, Woodruff, 2008, Zamir 2015, Stern, 2017) odnosno izvedbenostudijskog interesa (usp. Cull i Lagaay, 2014. kao ogledni zbornik za čitav niz kasnijih publikacija pod nazivnikom „izvedbene filozofije“). I dok se u slučaju tradicije filozofije kazališta razgraničenje njezinih „metoda“ s jedne i teatrologije s druge strane još donekle i dade nazreti – imajući na umu razmjerno pragmatičku orijentaciju koja je potonjom od začetaka dominirala, suzujući istraživački fokus na konkretnije produkcijske, žanrovske, poetičke i kulturno-političke uvjete glumačke prakse – i filozofija izvedbe i izvedbeni studiji pokazat će se ambicioznijima u namjeri da zamijene mjesta i zamute granice svojih kompetencija, a tako i granice između mišljenja i izvedbe. Nakon što se kratko osvrnem na spomenuta re- aktualizirana pitanja granica „metode“, vratit ću se svojem trajnom interesu za drugu, unutrašnju granicu opisanog pod-disciplinarnog pothvata: problemu spolne razlike, odnosno osobi – i pojmu – glumice (usp. Čale Feldman, 2001 i 2005). Stoga se u središnjem dijelu izlaganja podsjeća na Kierkegaardov kratki esej „Kriza općenito i kriza u životu glumice“ kao na bizarnu iznimku među klasicima filozofije glume koju suvremeni prilozi i interpretacijski povrati predšasnicima uglavnom mimoilaze, unatoč tome što rabi argumentacijske procedure i ističe aspekte glume koji upravo danas stječu i filozofski i istraživački dignitet. Štoviše, višestruko prekršivši naslijeđene i njemu suvremene protokole filozofske refleksije o glumačkoj umjetnosti, filozof je tim esejom ispisao poglavlje koje je jednako nepravedno zanemareno i u inače plodnim feminističkim revizijama njegova opusa.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filozofija, Znanost o umjetnosti