Pregled bibliografske jedinice broj: 1114743
Nominacijski upitnici u identifikaciji darovitih učenika
Nominacijski upitnici u identifikaciji darovitih učenika // Napredak (Zagreb), 161 (2020), 3 - 4; 431-448 (domaća recenzija, pregledni rad, ostalo)
CROSBI ID: 1114743 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Nominacijski upitnici u identifikaciji darovitih
učenika
(Nomination instruments as a tool for
identification of gifted students)
Autori
Škoda Đurin, Janja ; Mikulić, Gabrijela ; Ćurković, Natalija
Izvornik
Napredak (Zagreb) (1330-0059) 161
(2020), 3 - 4;
431-448
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, ostalo
Ključne riječi
nominacijski upitnici ; identifikacija ; darovitost, učenici ; procjenjivači
(assessors, giftedness, identification, nomination questionnaire, student)
Sažetak
Identifikacija darovitosti je proces kojim je najbolje početi što ranije da bi se darovitoj djeci mogli omogućiti prilagođeni programi. U tom procesu spominje se više instrumenata i procjenjivača darovitosti. Standardizirani testovi inteligencije čest su odabir zbog uloge kognitivnih sposobnosti kod darovitih učenika, ali prema multidimenzionalnome pristupu postoje i drugi važni faktori koji čine darovitost. Stoga se u novije vrijeme radi i na razvoju testova kojima je cilj obuhvatiti veći raspon sposobnosti, primjerice analitičke, kreativne i praktične, koje mogu ukazivati na darovitost. Unatoč tomu, testovi još uvijek ne obuhvaćaju sve vrste darovitosti s dovoljnom preciznošću te se u proces uvode procjenjivači, među kojima su najčešći učitelji, roditelji i vršnjaci, a pouzdanost identifikacije je veća što je više procjenjivača uključeno. Učitelji su među prvima koji pomažu u identifikaciji ispunjavajući nominacijske upitnike te su u tu svrhu razvijene skale procjene, čime se smanjuje njihova subjektivnost. Njihov im položaj omogućuje međusobno uspoređivanje učenika što povećava točnost procjene darovitosti, posebice ako su izobraženi i uvježbani u procjenjivanju. Izobrazba je posebice važna za prepoznavanje ne samo pozitivnih već i negativnih ponašanja koja proizlaze iz iste karakteristike darovitosti. Znanje o konceptima darovitosti je iznimno važno i za roditelje koji bez njega teško prepoznaju darovitost vlastite djece. Roditeljske procjene pridaju dodatnu vrijednost u identifikaciji darovitosti zbog prepoznavanja neakademskih sposobnosti koje dijete ima. Vršnjaci su također bolje međusobno povezani i vide jedni druge izvan akademskih situacija. Unatoč tomu, rezultati vršnjačkih nominacijskih upitnika imaju mnogo nedostataka te ih se preporučuje koristiti kao nadopunu ostalim informacijama o darovitosti. Konačno, korištenje više procjenjivača, kao i vrsta instrumenata, kod identifikacije darovite djece povećava točnost i prepoznavanje svakog potencijala.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija, Pedagogija, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)