Pregled bibliografske jedinice broj: 1114001
Oblikovanje prostorno-materijanog okruženja ustanove za rani odgoj i obrazovanje u funkciji razvoja simboličke igre djece rane dobi
Oblikovanje prostorno-materijanog okruženja ustanove za rani odgoj i obrazovanje u funkciji razvoja simboličke igre djece rane dobi, 2017., doktorska disertacija, ZAGREB
CROSBI ID: 1114001 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Oblikovanje prostorno-materijanog okruženja
ustanove za rani odgoj i obrazovanje u funkciji
razvoja simboličke igre djece rane dobi
(Designing spatial-material environment in an
early education institution as an function for
the development of symbolic play in children of
an early age)
Autori
Petra Badurina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Mjesto
ZAGREB
Datum
22.09
Godina
2017
Stranica
382
Mentor
Dr. sc. Biserka Petrović Sočo
Ključne riječi
prostorno-materijalno okruženje, simbolička igra djece rane dobi, uloge odgojitelja.
(spatial and material environment, symbolic play of children of an early age, role of the educator.)
Sažetak
SAŽETAK Cilj rada bio je istražiti prikladne načine oblikovanja prostorno-materijalnog okruženja ustanove za rani odgoj i obrazovanje koji će poticajno djelovati na pojavu i razvoj složenosti simboličke igre djece rane dobi. I to zbog toga što su suvremena istraživanja, posebno iz područja neuroznanosti, pružila jasne dokaze da okruženje u kojem dijete odrasta djeluje na tijek njegova intelektualnog razvoja izravno utječući na razvoj sinapsa i živčanih putova. Budući da je igra osnovna aktivnost djeteta koja djeluje na njegov cjelokupan razvoj, zanimalo nas je kako prostorno-materijalno okruženje ustanove ranog odgoja i obrazovanja utječe na pojavu i razvoj složenosti simboličke igre djece rane dobi te kako ga se može s odgojiteljima učiniti pedagoški optimalnim da bi došlo do složenijih oblika simboličke igre. Uz prikaz teorijske analize dječje simboličke igre i prostorno- materijalnog oblikovanja okruženja ustanove za rani odgoj i obrazovanje, primijenjen je kvalitativan pristup istraživanju, tj. akcijsko istraživanje s elementima etnografskog pristupa. Istraživanje je obavljeno u jednogodišnjem razdoblju i u njemu je sudjelovalo 20 odgojitelja i 177 djece rane dobi iz devet odgojnih skupina triju ustanova ranog odgoja i obrazovanja u Zagrebu. Uzorak odgojitelja i ustanova odabran je prema dobrovoljnosti i spremnosti participanata na sudjelovanje jer je njihova motivacija bila bitna za proces i ishod akcijskog istraživanja. Rezultati istraživanja u skladu su s pretpostavkom da kvalitetno oblikovano prostorno-materijalno okruženje poticajno djeluje na pojavu, učestalost, trajanje i složenost simboličke igre djece rane dobi. Odnosno, rezultati akcijskog istraživanja upućuju na sljedeće: ● Djetetu rane predškolske treba nuditi materijale – igračke – koje predstavljaju replike realnih predmeta kako bi ono njima moglo izvesti simboličke reprezentacije događaja koji ga okružuju, odnosno treba mu nuditi igračke koje po karakteristikama odgovaraju karakteristikama realnog predmeta zbog djetetovih relativno ograničenih (simboličkih) mogućnosti. Podjela prostorno- materijalnog okruženja ustanove po centrima aktivnosti te logičan raspored igračaka i materijala unutar svakog centra povisuju složenost simboličkih reprezentacija djece rane dobi. ● Djeca iz ustanova A i C, kojima su nuđene realistične igračke u gotovo svim centrima aktivnosti, upuštala su se u mnogo dulje i složenije simboličke igre u odnosu na djecu iz ustanove C, u čijoj ponudi materijala prevladava nestrukturiran, pedagoški neoblikovan materijal. ● Rezultati su također potvrdili kako su se djeca iz ustanove C, kojima su ponajprije nuđeni nestrukturirani, pedagoški neoblikovani materijali, upuštala u jednostavne kratke sekvence simboličke igre, na razini pojedinačnog akta igre, te se zaključuje da tek kada dijete postigne određenu psihičku zrelost, igračke simboli mogu biti vrlo stilizirani, maštoviti ili otvoreni za različitu upotrebu u igri i sve manje slični realnim predmetima.
Izvorni jezik
Hrvatski