Pregled bibliografske jedinice broj: 1113518
Život i djelo kiparice Mile Wod
Život i djelo kiparice Mile Wod, 2020., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Odsjek za povijest umjetnosti, Zagreb, Hrvatska
CROSBI ID: 1113518 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Život i djelo kiparice Mile Wod
(The Life and Oeuvre of Sculptress Mila Wod)
Autori
Alujević, Darija
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Filozofski fakultet, Odsjek za povijest umjetnosti
Mjesto
Zagreb, Hrvatska
Datum
04.06
Godina
2020
Stranica
377
Mentor
Kraševac, Irena
Ključne riječi
Mila Wod (Ludmila Wodsedalek) –kiparstvo – kiparice - 20. stoljeće – Privremena viša škola za umjetnost i umjetni obrt - Klub likovnih umjetnica – Zagrebački zbor - ustanova Nadasve – nadbiskup Alojzije Stepinac – sakrana skulptura - keramika
(Mila Wod (Ludmila Wodsedalek) – sculpture – sculptresses – 20th century – Temporary High School for Arts and Crafts - Women’s Art Club - Zagreb fair – institution Nadasve – archibishop Alojzije Stepinac – sacral scuplture- ceramics)
Sažetak
Doktorskim radom cjelovito je obrađen do sada tek djelomično poznat kiparski opus Mile Wod nastao kroz gotovo šezdeset godina djelovanja. Prikupljeni su dostupni podaci i o velikom broju kiparskih radova čija sudbina danas nije poznata te su o njima sačuvani tek fotografski zapisi ili reprodukcije. Dobili smo novi uvid u kiparičin opus od najranijeg studentskog crteža do posljednja dva djela nastala godinu dana prije smrti. Stilski raspon njezinog opusa seže od realistično modeliranih djela, zatim djela kod kojih se priklanja impresionističkoj modelaciji do djela uporabne namjene. A kiparski radovi kreću se u rasponu od spomeničke plastike, komorne intimističke skulpture do medalje. U svom radu koristila je uglavnom broncu i sadru no, važna dionica njezinog opusa su i radovi u terakoti kojima se posvećuje osobito tijekom svog boravka u Petrinji. Kiparičino djelovanje može se podijeliti u dvije velike etape od početka školovanja 1907. do 1933., razdoblja u kojem vrlo aktivno sudjeluje u likovnim zbivanjima kada počevši razvijati ideju Katoličke umjetničke radionice sve više svoje djelovanje usmjerava prema sakralnoj umjetnosti i radu za katoličku crkvu. Istraživanjem su otkriveni novi podaci o njezinom službenom djelovanju u sklopu zagrebačke nadbiskupije od 1943. do 1945. kada je zaposlena u ustanovi Nadasve (Naša draga svetišta) kojoj je svrha bila uređenje hrvatskih svetišta, naročito svetišta i prošteništa u Mariji Bistrici. Pozicioniralo se ovim istraživanjem Milu Wod i u širu sliku društvenih i umjetničkih zbivanja i društvenih kontakata te su njezin život i djelo, kao umjetnice koja je proživjela različite povijesne mijene i države od Austro- Ugarske monarhije do SFRJ poslužili i kao svojevrsna paradigma umjetničkog puta i karijere žene umjetnice u prvoj polovini 20. stoljeća. Obuhvaćene su na taj način i teme općeg položaja i mogućnosti umjetničkog školovanja žena, kao i djelovanje Kluba likovnih umjetnica čija je Mila Wod bila članica od samog osnutka. U mnogim je segmentima njezina uloga bila pionirska, kao prve žene autorice javnog spomenika do činjenice da stoji na početku paralelne ženske kiparske povijest kao prva kiparica zagrebačke Privremene više škole za umjetnost i umjetni obrt. Doktorski rad prati kiparičini život i djelo kronološki od umjetničkih početaka do kraja života kroz različite umjetničke pojave hrvatske povijesti umjetnosti kojih je bila dio.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Institut za povijest umjetnosti, Zagreb