Pregled bibliografske jedinice broj: 1109029
Odnos između anksioznosti i percipiranog roditeljskog ponašanja kod učenika osnovne škole
Odnos između anksioznosti i percipiranog roditeljskog ponašanja kod učenika osnovne škole, 2015., diplomski rad, diplomski, Odsjek za psihologiju, Zagreb, Hrvatska
CROSBI ID: 1109029 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Odnos između anksioznosti i percipiranog
roditeljskog ponašanja kod učenika osnovne škole
(The relationship between anxiety ans perceived
parental behavior among primary school students)
Autori
Buljan, Lara
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Odsjek za psihologiju
Mjesto
Zagreb, Hrvatska
Datum
14.07
Godina
2015
Stranica
50
Mentor
Pačić-Turk, Ljiljana
Ključne riječi
djeca, anksioznost, roditeljsko ponašanje
(children, anxiety, parental behaviour)
Sažetak
Cilj ovog rada je istražiti odnos između percipiranog roditeljskog ponašanja i anksioznosti kod djece. U istraživanju je sudjelovalo 184 učenika Osnovne škole Stjepana Radića u Imotskom, 86 učenica (46, 7%) i 98 učenika (53, 3%) u dobi od 10-14 godina. Uzorak je prigodan. Prvi problem ovog rada odnosi se na razliku u izraženosti simptoma na subskalama anksioznosti ovisno o spolu i dobi sudionika. Iako djevojčice postižu nešto više rezultate na gotovo svim subskalama anksioznosti, MANOVA-om je utvrđeno da ne postoji statistički značajna razlika između dječaka i djevojčica u izraženosti simptoma anksioznosti. Također, nije dobivena statistički značajna povezanost između dobi sudionika i većine subskala anksioznosti. Drugi problem ovog rada odnosi se na specifične strahove i fobije koje djeca imaju. 60, 9% sudionika ovog istraživanja odgovorilo je da ima neki specifičan strah ili fobiju. Najviše se boje smrti ili bolesti u obitelji, otrovnih/opasnih životinja, testovnih situacija/ ispitivanja/ ocjena. Od sudionika koji su izvijestili da imaju neki specifični strah ili fobiju, njih 68% su djevojčice, a 53% su dječaci. Međutim, nije utvrđena statistički značajna razlika među spolovima. Treći problem odnosio se na spolne i dobne razlike u procjeni pojedinih subskala i dimenzija percipiranog roditeljskog ponašanja. Majke dobivaju više procjene na gotovo svim subskalama i dimenzijama roditeljskog ponašanja od očeva: Toplina, Autonomija, Roditeljsko znanje, Induktivno rezoniranje, Intruzivnost, Roditeljska podrška i Restriktivna kontrola, dok na subskali Kažnjavanje ostvaruju podjednake procjene, a jedino na subskali/dimenziji Popustljivost očevi postižu više rezultate. Djeca procjenjuju i majčinu Roditeljsku podršku i Restriktivnu kontrolu višom nego očevu. Ovakve rezultate djelomično bismo mogli objasniti i time što uzorak djece dolazi iz uglavnom tradicionalne, patrijahalne okoline gdje je odgoj djece u znatno većoj mjeri majčina nego očeva odgovornost. Rezultati multivarijatne analize ukazuju na nepostojanje statistički značajne razlike u procjeni majčinog ponašanja na dimenzijama Roditeljska podrška, Restriktivna kontrola i Popustljivost ovisno o spolu i dobi ispitanika, dok postoji statistički značajna razlika u procjeni očeva ponašnja na tim dimenzijama s obzirom na spol. Djevojčice i dječaci razlikuju se u percepciji očevog ponašanja na dimenziji Restriktivno kontroliranje i to na način da djevojčice imaju nižu percepciju očevog restriktivnog kontroliranja. Posljednji problem ovog rada je utvrditi odnos anksioznosti kod djece i percipiranog roditeljskog ponašanja. Izračunate su korelacije između subskala anksioznosti i dimenzija percipiranog majčinog i očevog ponašanja. Sve subskale anksioznosti značajno su povezane jedino s dimenzijom Restriktivne kontrole roditelja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija