Pregled bibliografske jedinice broj: 1108890
Formiranje i razvoj profesionalnoga identiteta nastavnika stručno-teorijskih sadržaja u Republici Hrvatskoj
Formiranje i razvoj profesionalnoga identiteta nastavnika stručno-teorijskih sadržaja u Republici Hrvatskoj, 2020., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Rijeka
CROSBI ID: 1108890 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Formiranje i razvoj profesionalnoga identiteta
nastavnika stručno-teorijskih sadržaja u
Republici Hrvatskoj
(Croatian Vocational Teachers'Professional Identity
Formation and Development)
Autori
Vignjević Korotaj, Bojana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Rijeka
Datum
11.11
Godina
2020
Stranica
260
Mentor
Mrnjaus, Kornelija ; Brajdić Vuković, Marija
Ključne riječi
profesionalni identitet, strukovni nastavnici, strukovno obrazovanje i osposobljavanje
(professional identity, vocational teachers, vocational education)
Sažetak
Tema ove doktorske disertacije je formiranje i razvoj profesionalnoga identiteta nastavnika stručno-teorijskih sadržaja u Republici Hrvatskoj dok je temeljno istraživačko pitanje od kojeg se polazi: “Kako se formira i razvija profesionalni identitet nastavnika stručno- teorijskih sadržaja u Republici Hrvatskoj?” Kako bi se dubinski istražio fenomen profesionalnog identiteta strukovnih nastavnika, odabran je narativni pristup u istraživanju kako u izradi protokola intervjua i provedbi istraživanja, tako i u analizi i prezentaciji rezultata istraživanja. U analizi i obradi podataka koristili su se višestruki koraci, a temeljni pristup korišten u analizi jest trodimenzionalni prostorni pristup, odnosno trodimenzionalna analiza narativa (Clandinin i Conelly, 2000). Navedena analiza iznjedrila je četiri tipa narativa o profesionalnom identitetu strukovnih nastavnika koji upućuju na nekoliko važnih zaključaka. Naime, rezultati istraživanja ističu iznimnu važnost osobnih biografija strukovnih nastavnika koje mogu doprinijeti ili ograničavati procese formiranja i razvoja njihovog profesionalnog identiteta. Pritom se posebno prepoznaje važnost prethodnih obrazovnih i radnih iskustava kao i osobnih vrijednosti i stavova koji osim što imaju funkciju samorefleksije, usmjeravaju profesionalne odluke ovih nastavnika. Snažan utjecaj na formiranje i razvoj profesionalnog identiteta strukovnih nastavnika također ima situacijsko okruženje institucija u kojima su zaposleni, pri čemu se čini da je presudno obilježje njihovog profesionalnog identiteta odnos s učenicima s kojima su u neposrednom i svakodnevnom kontaktu. Osim navedenog, rezultati istraživanja upućuju i na učestalost nestrukturiranog mentoriranja strukovnih nastavnika te nedostatak podrške pri uravnoteženom profesionalnom usavršavanju u nastavi i matičnoj struci te kontinuiranoj i formalnoj suradnji s poslodavcima u matičnoj struci. Jednako tako, primjetan je diskurs vrlo niskog statusa i ugleda srednjih strukovnih škola kao i neprijemčivost obrazovnih politika i reformi za potrebe strukovnih nastavnika što se u nekim slučajevima odražava na razinu njihove motiviranosti. S obzirom na navedene nalaze, u doktorskoj se disertaciji nude preporuke na razini strukovnih nastavnika, škola te Ministarstva kako bi se uputilo na potrebne intervencije na različitim razinama u svrhu osnaživanja profesionalnog identiteta strukovnih nastavnika.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Filozofski fakultet, Rijeka
Profili:
Marija Brajdić Vuković
(mentor)
Kornelija Mrnjaus
(mentor)
Bojana Vignjević Korotaj
(autor)