Pregled bibliografske jedinice broj: 1108632
Napomene o tvorbi riječi u jeziku predškolske djece
Napomene o tvorbi riječi u jeziku predškolske djece // Unapređenje kvalitete života djece i mladih / Improving the quality of life of children and youth / Nikolić, Milena ; Vantić-Tanjić, Medina (ur.).
Tuzla: Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih, 2020. str. 212-230
CROSBI ID: 1108632 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Napomene o tvorbi riječi u jeziku predškolske
djece
(Some remarks on word formation in the language of
preschool children)
Autori
Stolac, Diana ; Stolac, Dunja
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Unapređenje kvalitete života djece i mladih / Improving the quality of life of children and youth
Urednik/ci
Nikolić, Milena ; Vantić-Tanjić, Medina
Izdavač
Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih
Grad
Tuzla
Godina
2020
Raspon stranica
212-230
ISSN
1986-9886
Ključne riječi
hrvatski jezik, tvorba riječi, dječji govor, predškolska djeca
(Croatian language, word formation, child speech, pre-school children)
Sažetak
Sustavne spoznaje o rječotvorbi dobivaju se tijekom školovanja, ali to ne znači da govornici tek tada shvaćaju strukture riječi, jezične odnose i jezična pravila. Djeca već u ranoj predškolskoj dobi oblikuju spoznaje o rječotvorbi na temelju zamjedbi odnosa riječi u čestoj uporabi. Tijekom 2019./2020. godine u dječjem je vrtiću prikupljena građa te se analiziraju primjeri otklona od standardne rječotvorbe, koji upućuju na različite kognitivne procese. Na razini morfologije izdvajaju se primjeri vezani uz tvorbu duge množine imenica kao neutralne (npr. mrav – mravovi). U pomacima u odnosima između glagolskih oblika promatraju se infinitiv, prezent i perfekt (npr. zvati – zovi – zovili su) te se može pretpostaviti visoka čestotnost uporabe zapovjednih oblika u svakodnevnoj komunikaciji. Djeca u riječima koje završavaju na -ić, -čić ili -ica vide umanjenice, premda neke njihove novotvorbe ne nose sem deminucije ili deminucijski odnos vide tamo gdje ga nema (npr. brat – bratić). Posebno se promatraju novotvorbe koje značajno mijenjaju riječ, a ipak su svima razumljive (npr. kopatica 'lopatica'). Na temelju iznesenih primjera donose se zaključci o dječjoj percepciji rječotvornih odnosa.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
Napomena
Ovaj rad je financiralo Sveučilište u Rijeci
projektom uniri-human-18-285.
POVEZANOST RADA
Projekti:
NadSve-Sveučilište u Rijeci-uniri-human-18-285 - Hrvatska pisana baština od 18. do 20. stoljeća (Stolac, Diana, NadSve - UNIRI Sredstva potpore znanstvenim istraživanjima) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Rijeka
Profili:
Diana Stolac
(autor)