Pregled bibliografske jedinice broj: 1108395
Sažimanje neknjiževnih tekstova - mogućnosti poučavanja
Sažimanje neknjiževnih tekstova - mogućnosti poučavanja // Međunarodni znanstveni skup „Kroatistika unutar slavističkog, europskog i svjetskog konteksta“
Pula, Hrvatska, 2015. (predavanje, domaća recenzija, neobjavljeni rad, stručni)
CROSBI ID: 1108395 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Sažimanje neknjiževnih tekstova - mogućnosti
poučavanja
(Summarizing non-literary texts - teaching
possibilities)
Autori
Bićanić, Jasna
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, neobjavljeni rad, stručni
Skup
Međunarodni znanstveni skup „Kroatistika unutar slavističkog, europskog i svjetskog konteksta“
Mjesto i datum
Pula, Hrvatska, 15.10.2015. - 17.10.2015
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
strategije čitanja, sažimanje teksta, Hrvatski jezik, neknjiževni tekst
(reading strategies, summarizing, Croatian language, non-literary text)
Sažetak
Ciljevi čitanja kao najsloženije jezične djelatnosti jesu razumijevanje pisanoga teksta i primjena čitanja kao alata za učenje što doprinosi vlastitom izražavanju, uključenosti pojedinca u suvremeno društvo te uspješnom ostvarivanju školskih i profesionalnih postignuća. Čimbenici koji utječu na razumijevanje teksta jesu učeničko ovladavanje prepoznavanja znakova i riječi, postizanje fluentnosti i bogatstvo rječnika. Istraživanja ističu pozitivnu povezanost vještina razumijevanja teksta, koje se razvijaju od djetinjstva do odrasle dobi, sa strategijskim čitanjem i uspješnim učenjem. U radu će naglasak biti na metakognitivnoj strategiji sažimanja teksta, jednoj od najučinkovitijih strategija čitanja i učenja, koja podrazumijeva smanjivanje opsega teksta na važne informacije i doprinosi unaprjeđenju razumijevanja pri čitanju. Čitanje se u nastavnim planovima i programima za Hrvatski jezik (Visinko, 2014: 27) izrijekom pojavljuje među nastavnim sadržajima jezičnoga izražavanja, dok se osobito u nastavi književnosti, jezična vještina i sposobnost čitanja podrazumijevaju. Visinko, kao jednu od poteškoća ostvarivanja nastavnih sadržaja od 5. do 8. razreda, prema iskustvima učitelja, navodi nerazumijevanje sadržaja pročitanog teksta. Valja uzeti u obzir kako se strategije mogu poučavati i kako njihovo poučavanje doprinosi povećanju razumijevanja čitanoga teksta. U radu će biti prikazane mogućnosti i načini poučavanja strategije sažimanja neknjiževnih tekstova u nastavi jezičnoga izražavanja, učenika drugog odgojno-obrazovnog ciklusa (5. i 6. razred). Učenici su u nastavi Hrvatskoga jezika najčešće izloženi književnoumjetničkoj riječi te književni tekstovi predstavljaju okosnicu poučavanja strategijama. Sve je veća potreba uključivanja neknjiževnih tekstova u nastavu Hrvatskoga jezika jer je cilj nastave osposobljavanje učenika za jezičnu komunikaciju koja omogućuje ovladavanje sadržajima svih nastavnih predmeta, u kojima prevladavaju neknjiževni tekstovi kao osnovni materijali za poučavanje i učenje. Prema Visinko, drugi nastavni predmeti podrazumijevaju razvijenost čitanja i nije obvezno poučavati čitanje, smatramo potrebnim strategiju sažimanja, kao strategiju čitanja i učenja, u jedinom predmetu koji poučava čitanje uvježbavati upravo na neknjiževnim tekstovima radi što veće uspješnosti učenika u učenju te poticanja interesa za neknjiževnu pisanu riječ.
Izvorni jezik
Hrvatski