Pregled bibliografske jedinice broj: 1107193
Mehanizmi dekonstrukcije i relativizacija povijesti/ideologije u drami Utvare (ili sablast/i se uvijek vraća(ju))
Mehanizmi dekonstrukcije i relativizacija povijesti/ideologije u drami Utvare (ili sablast/i se uvijek vraća(ju)) // Prvi Brešanov svibanj.Zbornik radova s međunarodnog znanstvenog skupa o djelu Ive Brešana održanog od 18. do 19. svibnja 2018. godine na Sveučilištu u Zadru / Levanat-Peričić, Miranda ; Gospić Županović, Ana (ur.).
Zadar: Sveučilište u Zadru, 2020. str. 55-67
CROSBI ID: 1107193 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Mehanizmi dekonstrukcije i relativizacija povijesti/ideologije u drami Utvare (ili sablast/i se uvijek vraća(ju))
(Mechanisms of Deconstruction and Relativity of History/Ideology in the Play Utvare (Returning Spectres))
Autori
Gospić Županović, Ana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Prvi Brešanov svibanj.Zbornik radova s međunarodnog znanstvenog skupa o djelu Ive Brešana održanog od 18. do 19. svibnja 2018. godine na Sveučilištu u Zadru
Urednik/ci
Levanat-Peričić, Miranda ; Gospić Županović, Ana
Izdavač
Sveučilište u Zadru
Grad
Zadar
Godina
2020
Raspon stranica
55-67
ISBN
978-953-331-296-5
Ključne riječi
Brešan, "Utvare", hantologija, Derrida, figura sablasti
(Brešan, Utvare, hauntology, Derrida, spectral figure)
Sažetak
U nekoliko tzv. postsocijalističkih drama Brešan na različite načine, a u kontekstu postmodernističke relativizacije povijesti kao teleologije preispituje problematiku prošlosti, povijesti i mitologičnost nacionalne povijesti. U tim povijesnim dramama ili „dramama povijesti“, središnji problem ili motiv povijesti/prošlosti očituje se kao uzajamna sprega povijesti i ideologije predstavljena kroz različite mehanizme propitivanja suodnosa pojedinca i kolektiva ; čime se nastavlja niz Brešanovih stalnih tematskih preokupacija, tj. utvrđuje konstanta njegova dramskog stvaralaštva uopće. Najradikalniji zahvat u dekonstrukciji ideologijskoga diskurza na način političkog kazališta ostvaren je u drami Utvare zahvaljujući postupku „teatra u teatru“, čime se na specifičan način zaokružuje luk „šekspirijanske sablasti“ (Derrida). U radu se prikazuje kako se u Utvarama eksplicitno i implicitno prikazuje ideologičnost povijesti/prošlosti i destabilizira identitet suvremenosti kroz analogiju s Derridaovom izvedbom hantologije/sablastologije. Na način korespodentnosti demonstrira se temeljna postavka figure sablasti koja je uvijek ispred ili uvijek prije bilo koje ontologije.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija, Znanost o umjetnosti, Kazališna umjetnost (scenske i medijske umjetnosti)