Pregled bibliografske jedinice broj: 1106835
Metodičko znanje o kemijskim vezama s naglaskom na jezična pitanja u Republici Hrvatskoj
Metodičko znanje o kemijskim vezama s naglaskom na jezična pitanja u Republici Hrvatskoj, 2017., doktorska disertacija, Prirodoslovno-matematički fakultet, Split
CROSBI ID: 1106835 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Metodičko znanje o kemijskim vezama s naglaskom na
jezična pitanja u Republici Hrvatskoj
(Pedagogical content knowledge about chemical
bonding with particular focus on language issues
in Croatia)
Autori
Vladušić, Roko
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Prirodoslovno-matematički fakultet
Mjesto
Split
Datum
16.10
Godina
2017
Stranica
300
Mentor
Bucat, Robert
Ključne riječi
Metodičko znanje ; kovalentno vezivanje ; ionsko vezivanje ; jezik nastave kemije ; Otvoreni intervju
(Pedagogical content knowledge ; covalent bonding ; ionic bonding ; language of Chemistry instruction ; Open interview)
Sažetak
Prepoznajući važnost, ali i problematičnost razumijevanja modela kovalentnog i ionskog vezivanja, osmislio sam i proveo istraživanje o poteškoćama i nastavnim rješenjima za osnaživanje metodičkog znanja (MZ) o kemijskom vezivanju. Postavio sam tri cilja: (a) utvrditi studentsko razumijevanje određenih riječi i simbola koje se koristi u nastavi kemije te pratiti osviještenost budućih nastavnika o pozornosti koju treba pridati jeziku nastave kemije ; (b) istražiti razumijevanje modela ionskog i kovalentnog vezivanja na svim razinama obrazovnog sustava u Republici Hrvatskoj (RH) i (c) osmisliti metodu za dijagnozu pogrešnih poimanja budućih nastavnika kemije o ionskom i kovalentnom vezivanju, rekonstrukciju znanja predmetnog sadržaja i identifikaciju pokazatelja MZ-a te istražiti njene istraživačke i nastavne potencijale. S obzirom na ciljeve, istraživanje sam organizirano u tri cjeline: u prvoj sam istraživao probleme jezika, u drugoj razumijevanje modela kovalentnog i ionskog vezivanja, a u trećoj dijagnostički i edukacijski potencijal metode Otvoreni intervju. Primijenio sam različite kvantitativne i kvalitativne metode i instrumente. U pojedinim su fazama istraživanja sudjelovali učenici srednjih škola, studenti prirodoslovno- matematičkih fakulteta i srednjoškolski nastavnici kemije. Mnogi studenti uključeni u ovo istraživanje nisu iskazali zadovoljavajuće razumijevanje značenja tehničkih (znanstvenih) pojmova, simboličkih prikaza i svakodnevnih riječi koje se koriste u učenju i poučavanju kemijskog vezivanja, odnosno kemije općenito. Predodžbe studenata o učeničkom razumijevanju razmatranih pojmova nisu stabilne. Najčešće se temelje na vlastitom znanju. Utvrdio sam da se OZO metodom može povećati svijest studenata o postojanju poteškoća s razumijevanjem riječi i simbola nastave kemije. Neadekvatno sam znanje o ionskom i kovalentnom vezivanju detektirao na svim razinama obrazovanja u RH. Evidentirao sam brojna pogrešna poimanja. Uz potvrđeni potencijal metode za stjecanje MZ-a budućih nastavnika kemije, OI se pokazao efektnom metodom za identifikaciju i ispravljanje pogrešnih poimanja. Ipak, za postizanje dugotrajnih učinaka preporučujem dodatna nastavna rješenja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Kemija, Interdisciplinarne prirodne znanosti, Pedagogija, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)