Pregled bibliografske jedinice broj: 1106312
Demonstracijski pokus u istraživačkoj nastavi fizike
Demonstracijski pokus u istraživačkoj nastavi fizike // Zbornik XXXV. republičkog seminara o nastavi fizike / Nešić, Ljubiša (ur.).
Beograd, 2017. str. 121-121 (pozvano predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, stručni)
CROSBI ID: 1106312 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Demonstracijski pokus u istraživačkoj nastavi
fizike
(Demonstration experiment in inquiry-based teaching
of physics)
Autori
Aviani, Ivica
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, stručni
Izvornik
Zbornik XXXV. republičkog seminara o nastavi fizike
/ Nešić, Ljubiša - Beograd, 2017, 121-121
Skup
XXXV. republički seminar o nastavi fizike
Mjesto i datum
Šabac, Srbija, 11.05.2017. - 13.05.2017
Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
istraživačka nastava, demonstracijski eksperiment
(inquiry-based teaching, demonstration experiment)
Sažetak
Na početku sata u kojem se obrađuje nova nastavna cjelina poželjno je odabrati pokus koji će proizvesti neočekivani ishod, nešto što se protivi učeničkom iskustvu. To će zainteresirati učenike i razviti njihovu potrebu za objašnjenjem, odnosno učenjem. Treba ih zamoliti da opišu što su točno vidjeli i čemu se zapravo čude. Poželjno je da pokus i svoja opažanja prikažu crtežom i tekstom u svojoj bilježnici. Budući da su učenici subjektivni promatrači i da događaj vide na različite načine, pokus treba ponavljati i nekoliko puta sve dok se svi učenici ne slože o tome što se sve u pokusu zaista može opaziti. Pravilno opažanje je izuzetno važno jer omogućuje objektivno istraživanje. Sada se može prijeći na istraživanje. Zajednički treba utvrditi što se sve i kako u eksperimentu može mijenjati, odnosno što su varijable. Potom pretpostaviti što će se događati ako se jedna od varijabli mijenja, a druge drže konstantnima te zatim mijenjati tu varijablu i bilježiti promjene. Na temelju takvih opažanja i mjerenja treba ustanoviti na koji način jedna varijabla ovisi o drugoj te pronaći zakonitost. Ona se najčešće svodi na proporcionalnost ili obrnutu proporcionalnost. Prilikom izvođenja pokusa učeničko kognitivno opterećene može se znatno umanjiti ako se na katedri postave isključivo predmeti koji su potrebni za planirani pokus. Nepotrebni predmeti stvaraju samo zbrku i otežavaju zaključivanje. Zbog istog razloga ostale pokuse vezane uz lekciju poželjno je izvoditi na kraju sata, nakon teorijske obrade. Tada će učenici oboružani znanjem i većom mogućnošću predviđanja sa zanimanjem ispratiti preostale pokuse. Prilikom izvođenja istraživački usmjerene nastave pomoću demonstracijskog pokusa poželjno je formativno vrednovanje učenika temeljem njihovih opažanja, razmišljanja, predviđanja, zaključivanja, crteža, grafičkih prikaza itd. Ovakav oblik nastave sadrži u sebi nekoliko osnovnih ciljeva: (i) efikasno učenje fizičkih koncepata i principa temeljem neposrednog vlastitog iskustva, (ii) razvijanje učeničkih sposobnosti istraživanja prirodnih pojava kao generičke vještine, (iii) razvijanje prirodoznanstvenog pristupa, (iv) razvijanje kritičkog mišljenja. Na predavanju će biti prikazana uporaba demonstracijskog pokusa u istraživački usmjerenoj nastavi na primjeru nekoliko važnih pokusa iz različitih cjelina programa fizike za osnovne škole.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Fizika